100 najczęstszych błędów językowych w internecie w 2022 r.
  • 0
  • 12
20.02.2023

100 najczęstszych błędów językowych w internecie w 2022 r.

Nadwyraz.com zaprezentował raport 100 najczęstszych błędów językowych w internecie w 2022 r. Powstał on z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Przypada on 21 lutego.

To piąta edycja raportu, który ma za zadanie przedstawić kondycję polskiej ortografii w internecie. Powstał we współpracy z portalem Polszczyzna.pl i SentiOne – partnerem technologicznym, narzędziem do monitoringu Internetu.

Jak w poszczególnych latach zmieniała się liczba przeanalizowanych błędów?

W pierwszym badaniu za rok 2018 wynosiła ona niespełna 4 mln, zaś w 2019 roku urosła do prawie 4,4 mln. Rok 2020 przyniósł niechlubny rekord – zanotowano aż 5,2 mln jednostek. W 2021 zauważono niewielką tendencję spadkową – liczba błędów wynosiła 5,1 mln.

Rok 2022 przyniósł spore zmiany na lepsze. Internauci popełnili niespełna 3,8 mln błędów. Liczba ta jest najniższa w historii tego raportu.

Najczęstsze błędy w internecie (pierwsza piętnastka) to:

  • napewno,
  • dzień dzisiejszy,
  • na prawdę,
  • wogóle/wogule,
  • narazie,
  • na codzień/nacodzień,
  • po za tym/pozatym,
  • niewiem,
  • conajmniej,
  • wziąść,
  • na przeciwko/na przeciwo,
  • złodzieji,
  • z przed/zprzed,
  • dlatego bo,
  • jusz.

Od początku badania, czyli od 2018 r., najczęściej powtarzanym błędem w polskim internecie jest napewno (niemal 15% wszystkich zebranych błędów). Pięć pierwszych pozycji w raporcie z 2022 r. powtarza się dokładnie w takiej samej kolejności, jak w roku 2021.

Powielają się też inne błędy: na codzień/nacodzień, po za tym/pozatym, niewiem, conajmniej, wziąść, na przeciwko/na przeciw, z przed/zprzed, jusz. Większość błędów, które znalazły się w niechlubnej czołówce, dotyczy pisowni łącznej i rozłącznej.

Z pierwszej piętnastki wypadły pozycje takie jak: muj, ktury. Zastąpiły je: złodzieji oraz dlatego bo.

Największe źródła błędów w polskim internecie stanowią:

  • Facebook (52,2% zgromadzonego materiału);
  • Twitter (20,3%);
  • portale (15,5%);
  • fora dyskusyjne (4%);
  • Wykop (2,4%);
  • YouTube (1,9%);
  • recenzje (1,5%);
  • blogi (0,9%);
  • TikTok (0,7%);
  • Instagram (0,6%).

Jak widać, niektóre źródła mają charakter marginalny. Tymczasem jeszcze w 2021 r. z serwisu YouTube pochodziło aż 14% zgromadzonych błędów.

Zauważyć można jednak inną niepokojącą tendencję. Liczba błędów popełnianych na Facebooku gwałtownie rośnie. Rok wcześniej była o ponad 10 punktów procentowych niższa. Tendencja wzrostowa dotyczy też Twittera (ponad 3 punkty procentowe błędów więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym). Z kolei na portalach internetowych sytuacja się nieznacznie poprawiła (nieco ponad 2 punkty procentowe mniej błędów).

Raport poświęcony najczęściej popełnianym błędom za rok 2022 pokazał, że w 2022 r. niepoprawnych form było o ponad 1,3 mln mniej niż w 2021. Można więc mówić o pozytywnych efektach:

  • działań mających na celu monitorowanie niepoprawnych form językowych;
  • konsekwentnego propagowania poprawnych form.

Należy jednak zauważyć nieustające problemy z ortografią. Tego typu błędy od lat stanowią szczyt zestawienia (w roku 2022 aż 80% zebranego materiału badawczego). Warto dodać, że problem dotyczy wciąż tych samych wyrazów i reguł ortograficznych.

Ponad połowa błędów pojawiających się w polskojęzycznym internecie w 2022 r. pochodzi z Facebooka

Jest to wskazówka, że warto udostępniać tam posty o charakterze edukacyjnym. Wbrew pozorom takie działania w wirtualnym miejscu, które generuje miliony błędów, mogą stanowić przeciwwagę i okazać się bardzo skuteczne.

Raport za 2022 r. dał nadzieję na powolne upowszechnianie się kultury języka wśród polskich internautów. Błędów w internecie ubywa. Znamy ich główne źródło i wiemy już, gdzie i w jaki sposób należy podjąć skuteczne działania, aby zwalczać rażące błędy językowe.

Metodologia badania 100 najczęstszych błędów językowych w internecie w 2022 r.

Raport został przygotowany na podstawie analizy danych za 2022 r., tj. od 1 stycznia do 31 grudnia 2022. Dane pozyskano przy użyciu profesjonalnego narzędzia do monitoringu internetu SentiOne oraz monitoringu własnego.

Monitoring bazował na puli słów kluczowych, tj. wytypowanych błędach językowych w wielu konfiguracjach (odmienionych przez przypadki, z polskimi znakami oraz bez nich). Słowa kluczowe zostały przygotowane przez serwis Polszczyzna.pl oraz facebookową stronę Poprawna Polszczyzna. Był to wynik niezależnej wielomiesięcznej analizy (monitoring własny oraz ankietowanie czytelników serwisu). Pozwoliło to na wytypowanie kilkuset błędów językowych, które zostały poddane szczególnemu monitoringowi internetowemu.

Analiza dotyczyła 158 błędów językowych w różnych konfiguracjach. Obejmowała 12 miesięcy (1.01.2022–31.12.2022). Łączna liczba otrzymanych i przeanalizowanych danych wyniosła 3 765 252.

Materiał do analizy zaczerpnięto z następujących źródeł:

  • Facebook,
  • YouTube,
  • TikTok,
  • Wykop,
  • Instagram,
  • Twitter,
  • fora dyskusyjne,
  • blogi,
  • portale internetowe,
  • recenzje.

Raport ma charakter poglądowy (nie naukowy). Dane mogą być ograniczone lub niepełne. Są uzależnione od funkcjonowania narzędzia do monitoringu oraz ograniczeń wynikających z dostępności treści poddawanych analizie w danym źródle (serwisie internetowym).

  • 10
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.

100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.

100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.
100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.

19 lutego 2023

17 lutego 2023

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
17.02.2023

Koszyk zakupowy w styczniu 2023 droższy o 15% niż przed rokiem

Nowy rok przywitał nas kolejnymi wzrostami cen na sklepowych półkach. Jak wynika z najnowszego badania i raportu ASM Sales Force Agency, w styczniu 2023 podstawowe zakupy spożywcze były o 15% droższe niż przed rokiem. Ponownie zdrożały wszystkie z dziesięciu analizowanych kategorii produktów. Największą dynamikę wzrostu cen w skali roku zanotowały produkty tłuszczowe (56%), dodatki (27%), produkty sypkie (23%) czy nabiał (19%). W styczniu najtańsze zakupy oferowały hipermarkety, a najdroższe kanał e-grocery.