100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport o kondycji polskiej ortografii w Sieci
  • 0
  • 7
26.02.2020

100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport o kondycji polskiej ortografii w Sieci

Marka Nadwyraz.com zaprezentowała „Raport 100 najczęstszych błędów językowych w Internecie w 2019 r.”. Analiza objęła 158 błędów językowych w okresie 12 miesięcy. Łączna liczba otrzymanych i przeanalizowanych błędów wyniosła 4 404 887, co oznacza wzrost w porównaniu do 2018 r. o 10%. Internauci dziennie publikowali 12 068 błędów, czyli błąd co 7 sekund.

Jakie błędy pojawiły się w niechlubnej pierwszej piętnastce? Wśród najczęstszych błędów są przede wszystkim te ortograficzne:

  • napewno,
  • wogóle/w ogule,
  • na prawdę,
  • narazie,
  • dzień dzisiejszy,
  • po za tym/pozatym,
  • na codzień/nacodzień,
  • wziąść,
  • niewiem,
  • conajmniej,
  • muj, z przed/zprzed,
  • apropo/a propo,
  • pod rząd,
  • na przeciwko.

Wnioski nasuwają się same. Wśród piętnastu najczęstszych błędów popełnianych przez internautów 13 dotyczy niepoprawnego zapisu. Jeśli porównamy powyższe dane z danymi zeszłorocznymi, nie dostrzeżemy większych zmian. Wciąż popełniamy te same błędy, z bardzo podobną częstotliwością.

Największe źródła błędów w polskim Internecie stanowią:

  • Facebook (27,2% zgromadzonego materiału),
  • YouTube (20,5%),
  • Twitter (16,9%).

Zeszłoroczną czołówkę tworzyły: Facebook (40,2% – w tym roku wynik zdecydowanie na korzyść), YouTube (20,8%) oraz fora dyskusyjne (10,8%).

Choć proporcje znacząco się zmieniły, niepokoić powinny portale internetowe, które generują 14,6% błędów. Wydawać by się mogło, że takie strony w Sieci są źródłem powszechnych informacji, powinny więc cechować się starannością językową.

Wciąż utrzymuje się tendencja do popełniania największej liczby błędów w miejscach, w których obowiązuje największa swoboda wypowiedzi. Są to przede wszystkim serwisy społecznościowe i fora dyskusyjne.

Wnioski wyciągnięte z drugiego raportu poświęconego błędom językowym w polskim Internecie są podobne jak w pierwszym. Nasuwa się więc pytanie – czy istnieje sens ponownego prowadzenia tego typu badań?

Odpowiedź nie jest oczywista. Powtórzenie analizy potwierdziło, że polscy internauci w dalszym ciągu wykazują niską świadomość językową. Kwestia, jaką polszczyzną się posługujemy, jest wielu z nas obojętna. Istotna staje się komunikatywność – ale czy możemy ją zachować, redagując nasze wypowiedzi w sposób dowolny, bez poszanowania norm i reguł językowych?

W tym roku raport wzbogacono o młodzieżowe słowa roku. Młode pokolenie wychowuje się od urodzenia w nowej cyberrzeczywistości, dlatego właśnie ono kształtuje współczesny język. Młodzież czerpie wiele inspiracji językowych z zasobów Internetu, a przy okazji używa podobnych środków wyrazu w życiu codziennym.

Do analizy skłonił markę Nadwyraz.com coroczny plebiscyt organizowany przez PWN. W opracowaniu powołano się na wyniki ubiegłoroczne. Zgromadzono łącznie 95 jednostek leksykalnych, z czego omówionych zostało 15 najczęściej pojawiających się haseł. Łączna liczba otrzymanych i przeanalizowanych danych wyniosła 4 106 743.

Gdzie w polskim Internecie odnaleźć można najwięcej słów młodzieżowych? Ich źródłami są przede wszystkim Twitter (28% zgromadzonego materiału), Facebook (19,3%) oraz YouTube (również 19,3%). Żargon młodych ludzi pojawia się także w wypowiedziach na stronie Wykop, różnych portalach internetowych, na Instagramie, forach dyskusyjnych. Serwisy społecznościowe pokazują najbardziej wiarygodny obraz tego, jak mówi (i pisze) młode pokolenie Polaków.

Od wielu lat niesłabnącą popularnością cieszy się słówko LOL/lol. To anglojęzyczny akronim, który rozwinąć można jako laughing out loud (pol. śmiejąc się głośno) lub lots of laughs (pol. dużo śmiechu). Ma znaczącą przewagę w zestawieniu (niemal 20%).

Na drugiej pozycji plasuje się kozak (nieco ponad 10%) – neosemantyzm oznaczający osobę lub zachowanie budzące podziw, aprobatę, a także szczęście przy odwadze graniczącej z głupotą. Trzecie miejsce zajmuje hajs (niemal 7%) – popularne określenie pieniędzy.

Język młodzieży obfituje w słownictwo nacechowane emocjonalnie (kozak, grubo, przegryw, sztos, zaorać, madka, zacnie, dekiel, gównoburza). Pokazuje to, w jaki sposób młodzi ludzie postrzegają świat. Są to postawy skrajnie pozytywne lub skrajnie negatywne.

Polska młodzież wykazuje się sporą kreatywnością:

  • nadaje nowe znaczenia słowom już istniejącym (kozak, grubo, zaorać, dekiel),
  • przekształca celowo prawidłową postać wyrazu (madka),
  • używa archaizmów w nowym kontekście (zacny).

Chętnie sięga po anglicyzmy (lol, crush, influencer), ale nie boi się ich spolszczać (gównoburza).

Zadziwić może niesłabnąca popularność słów lol oraz hajs – ich historia sięga bowiem przełomu XX i XXI w. Lol używany był jeszcze w czasach popularności komunikatora Gadu-Gadu. Hajs natomiast pojawiał się w nagraniach hip-hopowych w 2003 r. Cieszyć może fakt, że język młodzieży nie jest wcale tak zwulgaryzowany, jak byśmy się mogli spodziewać.

Pełny raport dostępny jest na stronie www.nadwyraz.com.

O badaniu
Jest to druga edycja raportu, który ma za zadanie przedstawić kondycję polskiej ortografii w Internecie. Opracowanie powstało w ramach współpracy:

  • Nadwyraz.com – sklepu oferującego odzież i akcesoria z nadrukami inspirowanymi osobliwościami polszczyzny,
  • portalu Polszczyzna.pl,
  • partnera technologicznego – SentiOne, narzędzia do monitoringu Internetu.
  • 7
100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport Nadwyraz.com

100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport Nadwyraz.com

100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport Nadwyraz.com
100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport Nadwyraz.com
100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport Nadwyraz.com
100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport Nadwyraz.com
100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport Nadwyraz.com
100 najczęstszych błędów w Internecie w 2019 r. Raport Nadwyraz.com

26 lutego 2020