0% alkoholu. 100% smaku – Kompania Piwowarska publikuje raport o piwach bezalkoholowych
  • 0
  • 5
23.11.2020

0% alkoholu. 100% smaku – Kompania Piwowarska publikuje raport o piwach bezalkoholowych

Lubią je kobiety i mężczyźni. Wybierają je Rozsądni, Świadomi i Rozsmakowani. Piwo bezalkoholowe – bo o nim mowa – to aktualnie ważny i ciekawy trend w piwnym świecie. Pod lupę bierze go publikacja „0% alkoholu. 100% smaku. Raport Kompanii Piwowarskiej o piwach bezalkoholowych w Polsce w 2020 roku”.

Jeszcze kilka lat temu piwa typu NAB (non-alcoholic beverages, czyli napoje bezalkoholowe) cieszyły się w Polsce umiarkowaną popularnością. Było to efektem zarówno niewielkiej wiedzy na ich temat, stosunkowo skromnej oferty producentów oraz ograniczonej dostępności. Ostatnie lata przyniosły ogromną zmianę w zakresie samego produktu i jego postrzegania. Rozwój technologii przyczynił się do udoskonalenia smaku, a konsumenci coraz chętniej wybierają piwa bezalkoholowe jako element zrównoważonego, bardziej świadomego trybu życia.

W rezultacie tego rodzaju piwo awansowało z pozycji „piwa dla kierowców” do rangi cieszącego się uznaniem napoju. Takiego, który oferuje bogactwo wariantów i którym można delektować się w wielu różnych sytuacjach.

Jak wynika z raportu, piwo bezalkoholowe stanowi 5,9% rynku piwnego w Polsce pod względem wartości i 4,9% pod względem wielkości (2020 r.). Może się wydawać, że to niewiele. Jednak segment ten od dłuższego czasu notuje dynamiczny, dwucyfrowy wzrost – w 2019 r. o ponad 60%1, w 2020 r. 20,5% (spadek spowodowany pandemią).

W czasie pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku wydatki na piwo bezalkoholowe w naszym kraju wyniosły 823 mln zł. Półka piw niezawierających alkoholu staje się coraz obszerniejsza i bardziej różnorodna. Konsumenci mogą wybierać spośród bezalkoholowych odpowiedników lagerów, piw smakowych i specjalności, które stanowią odpowiednio 64%, 34% i 2% segmentu (2020 r.).

Profil konsumenta piw 0,0%
Oprócz danych dotyczących samego produktu raport przynosi informacje na temat konsumentów piw bezalkoholowych, ich nastawienia i motywacji oraz okazji do konsumpcji. Okazuje się, że „zerówki” potrafią zadowalająco zrealizować potrzebę przynależności czy chwili dla siebie, które są atrybutami tradycyjnego piwa. Odnajdują się w sytuacjach, których przynajmniej część można nazwać „typowo piwnymi”: grill, piknik (zdaniem 66% respondentów), spokojny relaks (63%), na świeżym powietrzu, np. na plaży (62%) czy impreza (60%).

Zdecydowana większość badanych (80%) jest zdania, że można się przy nim dobrze bawić. Jednak pewne bariery nadal istnieją. Ponad połowa ankietowanych (54%) miałaby obiekcje, gdyby piwo bezalkoholowe pił kierowca taksówki, a tylko 30% uważa, że można je pić w czasie pracy.

Warto zauważyć, że odsetek mężczyzn pijących piwo bez procentów jest znaczący (60%), choć kilka lat temu było ono kojarzone głównie z kobietami. Dzisiaj według 78% badanych mężczyźni, którzy je piją, spożywający piwo 0% są tak samo męscy, jak ci pijący piwo alkoholowe. Zgodnie z raportem osoby sięgające po piwa bezalkoholowe można podzielić na trzy typy.

  • Rozsądni decydują się na piwo 0,0% wtedy, kiedy muszą, ale tęsknią za smakiem alkoholu w chmielowym napoju.
  • Dla Świadomych „zerówki” stały się elementem stylu życia – ich plan dnia, obowiązki, zainteresowania sprawiają, że ograniczają ilość spożywanego alkoholu.
  • Wreszcie są i Rozsmakowani, którzy w piwach bezalkoholowych znaleźli atrakcyjną opcję picia czegoś o przyjemnym smaku.

Związek z tą typologią wykazują powody spożywania piwa bezalkoholowego. Badani deklarowali, że wybierają je:

  • dla przyjemności (73%),
  • z konieczności – ponieważ nie mogą spożywać alkoholu (55%),
  • dlatego, że stanowią one zdrowszy wybór (56%), rozumiany jako niższa zawartość cukru i mniej kalorii.

Te statystyki dobrze obrazują zmiany, jakie zaszły w postawach konsumentów w ciągu ostatnich lat. Motywacja piwoszy dotycząca piw bezalkoholowych przesunęła się bowiem z „muszę” w kierunku „chcę”. Z niechętnego poddania się konieczności w stronę podjęcia satysfakcjonującej decyzji.

Piwo 0,0% jest także źródłem ciekawych skojarzeń. Według badanych, gdyby było sportowcem, jego dyscypliną byłaby piłka nożna, golf albo curling. Jako zwierzę przybrałoby postać wyluzowanego koali, a spośród zawodów najbardziej pasuje do niego naukowiec z NASA. Gdyby natomiast chcieć szukać jego odpowiednika w historii, byłby nim Kazimierz Wielki.

O badaniu
„0% alkoholu. 100% smaku. Raport Kompanii Piwowarskiej o piwach bezalkoholowych w Polsce w 2020 roku” został opublikowany w listopadzie 2020 r. Bazuje na raportach i badaniach krajowych i zagranicznych przygotowanych przez firmy Mintel, Nielsen, IQS, Ipsos i Kantar.

  • 5
Piwa bezalkoholowe zyskują na popularności

Piwa bezalkoholowe zyskują na popularności

20 listopada 2020

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
20.11.2020

„Raport z przyszłości. Jak uratować naszą planetę?” – Krystyna Czubówna jako AI w podcaście Greenpeace

W nowym podcaście Audioteki i Greenpeace Krystyna Czubówna użycza głosu sztucznej inteligencji, która w 2100 r. próbuje ocalić Ziemię. W tym celu wysyła nam w przeszłość najlepszą wiedzę, jak zapobiec katastrofie. Jak porzucić paliwa kopalne, jak zerwać z plastikiem, jak uratować pszczoły. O tych i innych wyzwaniach Marek Józefiak będzie rozmawiał z gośćmi podcastu.