WooCommerce vs. PrestaShop – jaką platformę wybrać dla sklepu internetowegoWooCommerce vs. PrestaShop – jaką platformę wybrać dla sklepu internetowegoWooCommerce vs. PrestaShop – jaką platformę wybrać dla sklepu internetowegoWooCommerce vs. PrestaShop – jaką platformę wybrać dla sklepu internetowego
Właściwa platforma dla sklepu internetowego – fundamentalna decyzja (fot. Home.pl)

WooCommerce vs. PrestaShop – jaką platformę wybrać dla sklepu internetowego

WooCommerce vs. PrestaShop – jaką platformę wybrać dla sklepu internetowego
Wiktor Furmańczyk

Wiktor Furmańczyk

-

specjalista ds. e-commerce, Home.pl

Wiktor Furmańczyk

Wiktor Furmańczyk

specjalista ds. e-commerce
Home.pl

W branży e-commerce aktywnie działa od kilku lat. Obecnie zawodowo pomaga klientom Home.pl w obsłudze ich sklepów internetowych oraz doradza im, w jaki sposób mogą zwiększyć sprzedaż. Ponieważ jednocześnie prowadzi własny sklep internetowy, potrzeby klientów zna i rozumie „od podszewki”.

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Sklepy PrestaShop i WooCommerce to najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce. Oba rozwiązania opierają się na silniku open source – możesz pobrać i zainstalować je za darmo. Mimo wielu wspólnych cech platformy różnią się od siebie pod względem funkcjonalności, działania i obsługi. Dowiedz się, która z nich będzie bardziej dopasowana do potrzeb twojego biznesu online.

Aby odnieść sukces w sprzedaży online musimy wybrać odpowiednią platformę do prowadzenia biznesu. Dwa najczęściej wybierane rozwiązania w polskim e-commerce to sklep PrestaShop i WooCommerce. Według aktualnych danych dla Polski (trends.builtwith.com za rok 2022) z obu silników korzysta taka sama liczba stron – po 21 tysięcy.

Sklep PrestaShop i WooComerce – charakterystyka

PrestaShop to darmowe i samodzielne oprogramowanie dla sklepu internetowego, które opiera się na silniku open source, czyli takim, który daje wolny (otwarty) dostęp do kodu źródłowego. Oprogramowanie PrestaShop istnieje na rynku od 2007 roku. Jego główną zaletą jest możliwość wprowadzania szerokiego zakresu modyfikacji i zmian w ustawieniach platformy. Każdy użytkownik może ingerować w kod i dzięki temu dopasować sklep do potrzeb swojego biznesu.

WooCommerce powstał w 2011 roku jako bezpłatna wtyczka (plugin) do popularnej platformy dla blogów i witryn internetowych, WordPressa. WooCommerce nie stanowi osobnej platformy e-commerce, ale umożliwia włączenie funkcji sklepu internetowego. Działanie oprogramowania również opiera się na silniku open source.

Sklep PrestaShop vs. WooCommerce – porównanie

Funkcjonalność i obsługa platformy

PrestaShop ma wbudowane standardowe funkcje niezbędne do działania sklepu internetowego (katalog, porównanie produktów, atrybuty produktu, rabaty, statystyki, import danych itd.). W WooCommerce większość podstawowych funkcji uruchamiamy w panelu poprzez zainstalowanie odpowiednich wtyczek.

Obie platformy są intuicyjne i łatwe w obsłudze – panel administracyjny jest dostępny po polsku. PrestaShop ma wbudowane rozwiązania do zarządzania działaniami dla klientów takie jak powiadomienia o statusie realizacji zamówienia oraz przetwarzanie zwrotów towaru.  W WooCommerce musimy je samodzielnie zainstalować.

Wygląd

Wygląd sklepu PrestaShop jest dopasowany do standardowych oczekiwań użytkowników – klient odwiedzający naszą witrynę wie od razu, że trafił do sklepu internetowego. Porusza się po stronie, korzystając z rozwijanego menu, które kieruje go do wybranych sekcji.

W podstawowej wersji WooCommerce nie przypomina sklepu internetowego, a zwykłą stronę firmową. Witryna składa się z kilku podstron, jak np. home, o nas, oferta, promocje, kontakt. WordPress umożliwia sporą modyfikację wyglądu, możemy więc zlecić projekt szaty graficznej i otrzymać sklep prezentujący się jak tradycyjna platforma zakupowa.

Dopasowanie szaty graficznej dla sklepu PrestaShop jest prostsze – do dyspozycji mamy wiele gotowych (darmowych oraz płatnych) modyfikacji. Jeżeli zlecamy budowę sklepu agencji, możemy zrealizować wiele nieszablonowych pomysłów, dostosowanych do potrzeb specyficznej branży.

Koszty

Oprogramowanie open source jest darmowe (nie musimy opłacać licencji ani abonamentu) i możemy je bez problemu pobrać na swój serwer.  Ponosimy jednak koszty związane z założeniem i utrzymaniem serwera (hostingu), na którym instalujemy stronę, a także domeny (nazwy witryny) i certyfikatu SSL (gwarantuje bezpieczeństwo przesyłania danych związanych np. z płatnościami online).

W sytuacji, gdy nie mamy specjalistycznej wiedzy z zakresu wybranego oprogramowania dla naszego sklepu (ani czasu na doszkalanie się), a planujemy większe modyfikacje jego wyglądu i funkcji – wskazane będzie zlecenie tego agencji interaktywnej. Wiąże się to oczywiście z kosztami, które zależą od zaplanowanych działań – jeżeli chcemy zlecić budowę sklepu o wysokim poziomie technicznym (z indywidualną grafiką, zaawansowanymi funkcjami i optymalizacją SEO) może on kosztować 4000-30000 zł netto. Modyfikacje dla WooCommerce zaczynają się od niższych stawek niż dla PrestaShop, jednak przy dużych projektach ceny dla obu platform są podobne.

Tip: Bez względu na to, czy zdecydujesz się na rozwiązanie PrestaShop, czy WooCommerce musisz dobrać do nich odpowiedni hosting, który jest dopasowany do oprogramowania. Odpowiedni hosting zapewnia szybkie ładowanie się strony sklepu, może udźwignąć powiększający się asortyment i nowe funkcje. Szukając dostawców usług hostingowych dla PrestaShop lub WordPress (WooCommerce), zwróć uwagę na parametry oferty – szukaj informacji na stronie produktu o tym, że hosting jest stworzony z myślą o wybranym przez ciebie oprogramowaniu sklepu.

Wtyczki

Zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce posiadają bogatą ofertę darmowych i płatnych wtyczek, które umożliwiają wprowadzanie ważnych modyfikacji i integracji sklepu z najpopularniejszymi usługami takimi jak przelewy online, dostawy kurierskie czy księgowość online.

Dodatkowo PrestaShop posiada sklep z aplikacjami – Addons Marketplace. Możemy w nim znaleźć ponad 3200 modułów dla sklepu. Wiele z dostępnych aplikacji jest wgrana na platformę, więc wystarczy je zainstalować.

Optymalizacja

Nowoczesna platforma e-commerce musi być zoptymalizowana pod wymagania najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej – Google. Dzięki temu możemy skutecznie pozycjonować stronę, zwiększając jej widoczność, np. poprzez dodanie unikatowej treści (zawierającej słowa kluczowe). Jak to wygląda? W odpowiedzi na zapytania użytkowników, nasz sklep wyświetli się na wyższej pozycji w propozycjach wyszukiwarki. Optymalizacja sklepu pozwala generować także ruch organiczny (darmowy), co umożliwia pozyskanie nowych klientów, a co za tym idzie – zwiększa sprzedaż. Popularność sklepów zbudowanych na silniku open source wynika z faktu, że bardzo dobrze się je pozycjonuje. PrestaShop pozwala optymalizować treść (poprzez dodanie meta tytułów i meta opisów) oraz edytować dane linków.

WooCommerce udostępnia przydatne narzędzie do optymalizacji treści sklepu – darmową wtyczkę Yoast SEO. Dzięki niej, dodając opisy na stronie produktu, kategorii czy wpisy na blogu, możemy je edytować tak, aby były dostosowane do wymagań algorytmu Google. Wtyczka działa na zasadzie podpowiedzi. Sugeruje (za pomocą komunikatów i kolorów), jak skutecznie poprawić tekst oraz umożliwia dodanie meta tytułów i meta opisów. Dodatkową zaletą WooCommerce, wynikającą z faktu, że jest wtyczką WordPress, jest możliwość prowadzenie bloga połączonego ze sklepem.

Obie platformy umożliwiają nam pozycjonowanie SEO, jednak WooCommere ma więcej udogodnień, pozwalających na samodzielne działanie w tym zakresie.

PrestaShop vs. WooCommerce – jaką platformę wybrać dla sklepu internetowego?

Decydując między rozwiązaniem PrestaShop a WooCommerce, powinniśmy ustalić, jakie funkcje musi mieć nasz sklep: jak duży ma być, czy potrzebujemy unikatowych rozszerzeń, jak rozbudowana ma być platforma, jak wiele funkcji ma posiadać. Oba rozwiązania są darmowe w wersji podstawowej (musimy jednak ponosić koszty hostingu, domeny, certyfikatu SSL i wsparcia ze strony agencji lub programistów). Oba są również bezpieczne i systematycznie aktualizowane.

Dla kogo WooCommerce? Platforma to dobre rozwiązanie dla właścicieli sklepów z małym i średnim asortymentem. Uruchomienie modułu sklepu nie jest trudne, szczególnie dla tych osób, które korzystały wcześniej z WordPress (prowadziły bloga, portale lub administrowały stronę internetową).

Wszystkie niezbędne dla sklepu internetowego usługi i funkcje (np. płatność online, dostawy, obsługa zamówień, reklama) możemy uruchomić za pomocą dostępnych wtyczek. WooCoomerce, dzięki darmowej wtyczce Yoast SEO, umożliwia nam samodzielnie tworzenie optymalnych i wartościowych treści (opisów produktów, artykułów na bloga), które są doceniane przez algorytm Google i pozytywnie wpływają na widoczność sklepu wyszukiwarce.

To dobra platforma na start biznesu – umożliwia szybkie uruchomienie sklepu (szczególnie jeśli prowadzimy już stronę/bloga na WordPress). WooCommerce to rozszerzenie (nowa funkcjonalność) istniejącej już platformy (WordPress), a nie osobny silnik dla sklepu internetowego, który jest zbudowany od podstaw. Mimo ciągłych aktualizacji i pojawiania się nowych wtyczek, modyfikacja platformy jest ograniczona.

PrestaShop to platforma stworzona specjalnie z myślą o sklepie internetowym. To świetne rozwiązanie dla średnich i większych firm, które planują się rozwijać. Oprogramowanie PrestaShop jest bardzo elastyczne – możemy dostosować platformę do różnych biznesów lub zbudować sklep szyty na miarę swojej branży. Dla mniej doświadczonego użytkownika sklep PrestaShop będzie łatwiejszy w obsłudze.