Prowadzenie podcastu – 3 praktyczne wskazówki - Marketing przy Kawie
Prowadzenie podcastu – 3 praktyczne wskazówkiProwadzenie podcastu – 3 praktyczne wskazówkiProwadzenie podcastu – 3 praktyczne wskazówkiProwadzenie podcastu – 3 praktyczne wskazówki
Twoi odbiorcy mogą być wszędzie (fot. FaceMePLS on Visual Hunt / CC BY)

Prowadzenie podcastu – 3 praktyczne wskazówki

Prowadzenie podcastu – 3 praktyczne wskazówki
Katarzyna Gawryś

Katarzyna Gawryś

-

Katarzyna Gawryś

Katarzyna Gawryś

Od 2014 r. profesjonalnie zajmuje się redagowaniem treści na temat web designu, grafiki i marketingu. Interesuje się brandingiem i reklamą w social media, ostatnio poszerza wiedzę w dziedzinie UX i UI designu. Wolny czas poświęca literaturze, podróżom i wegańskiej kuchni.

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Prowadzenie podcastu może wspierać biznes. Niezależnie od tego, czy już jest się przedsiębiorcą, czy dopiero rozważa założenie własnego start-upu, nagrywanie wartościowych dla odbiorców materiałów umacnia pozycję eksperta i może stanowić dobre dopełnienie wizerunku marki.

Z roku na rok dynamicznie rośnie popularność podcastów. Słuchają ich podczas drogi do pracy lub w zaciszu domu osoby, które mogą być twoimi potencjalnymi klientami. Poniżej znajdują się 3 praktyczne wskazówki, o których warto pamiętać, planując i prowadząc podcast.

Jak wybrać temat podcastu?

Najpierw powinieneś upewnić się, że nie wyczerpiesz danego zagadnienia w ciągu dwóch czy trzech odcinków. Musisz być też autentycznie zainteresowany omawianym tematem i mieć o nim rozbudowaną wiedzę. Przydatny będzie research w internecie. Warto sprawdzić, o co – związanego z daną tematyką – najczęściej pytają ludzie. Portalem, który może do tego posłużyć, jest na przykład Quora. Warto również przeglądać grupy tematyczne na Facebooku.

Wybierając temat na podcast, zastanów się, co cię pasjonuje; na jaki temat masz wiedzę szerszą niż większość osób; do kogo chcesz dotrzeć i jakie zagadnienia interesują twych przyszłych odbiorców.

Zastanów się też nad tym, czy znasz ciekawe osoby z interesującego cię środowiska, z którymi w przyszłości będziesz mógł przeprowadzać wywiady i rozmowy.

Postaraj się również, by temat nie był zbyt ogólny. Marketing na przykład to zagadnienie bardzo rozbudowane. Jeśli tak zdefiniujesz temat podcastu, odbiorcy nie będą wiedzieli, czego spodziewać się po twoich nagraniach. Jeśli jednak tematem nagrań będą choćby ciekawe, współczesne reklamy ambientowe – od razu zyskasz na wyrazistości.

Skup się na formule podcastu

Kolejnym krokiem jest wybranie formuły podcastu. Zastanów się, czy chcesz prowadzić monolog, a może od razu wolisz postawić na wywiady? Określ, jak długie będą poszczególne odcinki i z jaką częstotliwością zamierzasz je publikować. Czy będziesz obiektywnie opisywał dany temat, a może pokażesz swoje spojrzenie na ciekawe kwestie?

Takie sprecyzowanie formuły nagrań sprawi, że odbiorcy będą wiedzieli, czego się spodziewać po podcaście. Naturalnie możesz raz na jakiś czas urozmaicać i zmieniać pojedyncze odcinki. Postaraj się jednak, by twoja wizja była spójna i zrozumiała dla słuchacza.

Jeżeli odcinki będziesz nagrywać nieregularnie i chaotycznie, trudno ci będzie przyciągnąć regularnych odbiorców. Trudno im będzie się zorientować, czego spodziewać się po twoich materiałach, kiedy zostaną opublikowane i czy ich zainteresują.

Skąd brać pomysły na kolejne odcinki?

Planowanie i nagrywanie podcastów przypomina pod wieloma względami pracę dziennikarza. Wielu odnoszących sukcesy podcasterów nosi przy sobie notes lub korzysta z notatników w telefonie lub komputerze, by na bieżąco móc w każdym momencie zanotować ciekawą myśl, temat lub cytat, który może im się przydać do kolejnych odcinków. Zapisanie kilkunastu zagadnień do poruszenia pozwoli ci uniknąć sytuacji, w której czas już nagrywać podcast, a tematu brakuje.

Kolejnym krokiem jest zrobienie wnikliwego researchu. Przeglądaj internet w poszukiwaniu wątków i społeczności związanych z tematyką twojego podcastu. Sprawdź, o czym aktualnie ludzie dyskutują lub o co pytają.

Przydatnymi źródłami, prawdziwymi kopalniami świeżych newsów są Reddit, Medium czy wspomniana Quora. Planując odcinek, pamiętaj też, że warto skupić się na niewielkim, szczegółowym zagadnieniu – podobnie jak w przypadku wyboru ogólnej tematyki nagrań. Pozwoli ci to uniknąć poczucia, że w podcaście musisz poruszyć zbyt wiele wątków. Zapobiegnie też dryfowaniu między tematami i odbieganiu od myśli przewodniej.

Częstym pytaniem, które pada przy zagadnieniu nagrywania pierwszych podcastów, jest to, czy – i jak – korzystać z notatek. Kluczowe jest zanotowanie faktów i myśli przewodnich. Spisz daty, nazwiska, cytaty lub ciekawe kwestie, które chcesz poruszyć. Zaczynając przygodę z podcastami, postaraj się unikać zapisywania słowo w słowo tego, co chcesz powiedzieć.

Podobnie jak w przypadku wystąpienia lub prezentacji, spisz w odpowiedniej kolejności poszczególne punkty, które poprowadzą cię przez nagranie. Dzięki temu nie zapomnisz o tym, co chciałeś powiedzieć i nie będziesz powracał do zakończonych już wątków, gdy nagle coś jeszcze ci się przypomni. Gdy zaplanujesz podcast, nie nagrywaj go od razu. Poczekaj dwa lub trzy dni. Dopiero wtedy wróć do swojego planu i zobacz, czy nic byś do niego nie dodał lub – co ważniejsze – niczego byś z niego nie usunął.

***
W czwartek 12 lipca o godzinie 11:00 będzie można dowiedzieć się więcej o prowadzeniu podcastów podczas webinaru Łukasza Jachowicza, eksperta w tej dziedzinie. Poprowadzi on krok po kroku przez tajniki prowadzenia podcastu: od wyboru tematu, przez wybór sprzętu i najlepsze techniki nagrań, obsługę programów pomagających w montażu i korekcie nagrań, po monetyzację i reklamy podcastów.

Rejestracja na webinar: startupwsieci.eduweb.pl/#webinary.