Price-placebo, czyli cena uśmierza bólPrice-placebo, czyli cena uśmierza bólPrice-placebo, czyli cena uśmierza bólPrice-placebo, czyli cena uśmierza ból
Chętnie wykorzystujemy mechanizmy odciążające nas poznawczo (fot. Pixabay)

Price-placebo, czyli cena uśmierza ból

Price-placebo, czyli cena uśmierza ból
Tomasz Borejza

Tomasz Borejza

-

Tomasz Borejza

Tomasz Borejza

Socjolog i dziennikarz. Krakus związany z warszawskim „Przeglądem” i londyńską „Coolturą”. Redaktor naczelny krakowskiego portalu Krowoderska.pl. Oprócz tego wierny fan węgierskiego wina i Starego Kleparza.

Anglicy często mówią, że człowiek dostaje to, za co zapłacił. Dziś okazuje się, że często dostaje przede wszystkim to, za co myśli, że zapłacił. Seria badań wykazała istnienie u ludzi czegoś, co naukowcy nazwali efektem price-placebo. Rozwijające się techniki neuroobrazowania pozwalają też lepiej zrozumieć ten fenomen.

Profesor Baba Shiv z Uniwersytetu Stanforda wraz ze współpracownikami opublikował trzy lata temu na łamach „Journal of the American Medical Association” wyniki jednego z serii swoich badań. Ich przedmiotem był efekt price-placebo.
Mniej boli, bo zażyłem droższy lek…
W eksperymencie, który opisał, wzięły udział 82 osoby. U wszystkich uczestników przeprowadzono dwa testy tolerancji na ból.

Obecnie możesz przeczytać
1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do

4915 artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się