Podcasty w Polsce – moda czy nowa, silna forma przekazu?Podcasty w Polsce – moda czy nowa, silna forma przekazu?Podcasty w Polsce – moda czy nowa, silna forma przekazu?Podcasty w Polsce – moda czy nowa, silna forma przekazu?
Nagrane w studiu radiowym, dostępne jako podcast – to teraz popularne (fot. Pixabay)

Podcasty w Polsce – moda czy nowa, silna forma przekazu?

Podcasty w Polsce – moda czy nowa, silna forma przekazu?
Agnieszka Szozda

Agnieszka Szozda

-

dyrektor marketingu, Grupa Eurozet

Agnieszka Szozda

Agnieszka Szozda

dyrektor marketingu
Grupa Eurozet

Obecne stanowisko objęła w 2016 r. Wcześniej pracowała jako dyrektor ds. marketingu i komunikacji w A+E Networks Poland. Odpowiadała m.in. za promocję kanałów History i CI Polsat oraz współtworzyła start-up polskiego oddziału. W przeszłości związana była z Sony Music Entertainment Poland oraz MTV Networks Poland, gdzie zajmowała się kanałami MTV, Viva i VH1.

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
W ostatnim roku można było zauważyć spory wzrost zainteresowania podcastami w Polsce. Powstaje coraz więcej profesjonalnych kanałów tematycznych audio, a ich twórcami są nie tylko stacje radiowe. Nowe medium od lat cieszy się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych. Czy ten trend utrzyma się i wzmocni u nas?

Skąd wzięła się moda na podcasty? Wynika ona z łatwości odbioru, a z drugiej strony z coraz prostszych możliwości kreowania treści. Słuchacze są zainteresowani podcastami, a jednocześnie przybywa osób, które nabierają ochoty do nagrywania. Podcasty zwykle oferowane są za darmo, przy tym zaś zdobywają opinię cennego źródła wiedzy oraz rozrywki.

W słuchaniu podcastów pomagają aplikacje i platformy internetowe. Jadąc dowolnym środkiem komunikacji, czekając w kolejce, uprawiając sport, możemy słuchać informacji czy ulubionego programu. Wystarczy do tego telefon i słuchawki.

Podcasty zaczęły też cieszyć się wielkim zainteresowaniem firm. Dla biznesu stały się nowym narzędziem marketingowym. Eksperci marek nagrywają własne podcasty, dzieląc się wiedzą. Dzięki temu brand zbliża się do obecnych i potencjalnych klientów, wprowadzając ich głębiej w swój świat. Potencjał reklamowy podcastów dostrzegają także stacje radiowe.

Podcastowa demografia

Kolebką podcastów są Stany Zjednoczone. Właśnie tam ta forma nagrań rozwijała się, zanim dotarła do Europy i Polski. Tu jednak również całkiem dobrze się zadomowiła – na co wskazują wyniki niedawnych badań.

Według Edison Research i Triton Digital (badanie: styczeń-luty 2019), w Stanach Zjednoczonych miesięcznie podcastów słucha około 90 mln osób. Wśród nich nieco liczniejszą grupę stanowią mężczyźni (36%) niż kobiety (29%). Co ciekawe, najwięcej, bo 40% słuchaczy podcastów stanowią najmłodsi (12–24 lata). Niewiele jednak ustępują im słuchacze 25–54-letni (39%).

W Polsce badanie na temat słuchalności podcastów przeprowadził pod koniec ubiegłego roku Nielsen. Jak wynika z raportu, wśród internautów w wieku 19–49 lat 73% badanych przynajmniej raz w miesiącu słuchało podcastów. Pod względem płci zauważalna jest przewaga mężczyzn (54%) nad kobietami (46%). Podobnie jak w USA, najczęściej internetowego audio słucha najmłodsza grupa: co piąty badany w wieku 19–24 lata.

podcasty nielsen

Jak widać, znaczny potencjał – także reklamowy – mają audycje kierowane do młodych odbiorców.

Jakich tematów słuchamy najchętniej?

Kategorie tematyczne nagrań dostępnych do streamowania są przeróżne. Od lifestyle’u, poprzez politykę, gry, sport, rekreację, biznes i technologię, po luźne rozmowy ze specjalistami konkretnych dziedzin.

W kwietniu 2019 roku Spotify we współpracy z platformą Voxnest zbadał zainteresowania swoich polskich użytkowników, jeśli chodzi o podcasty. Czołowe miejsca zajęły tematy:

  • sztuka i rozrywka,
  • edukacja,
  • komedia.

Można wnioskować, że Polacy chętnie słuchają treści, które ich rozwijają lub odstresowują w wolnej chwili.

Porównując te dane do zebranych przez Edison Reaserch i Triton Digital, można zauważyć różnicę w doborze tematyki podcastów. Amerykanie bardziej zainteresowani są kwestiami związanymi z muzyką, kolejne miejsca zajmują wiadomości, a następnie rozrywka, celebryci i plotki.

Są to tematy, które częściej można znaleźć w podcastach stacji radiowych. Stąd też ogromna popularność materiałów z tego medium na amerykańskim rynku. Są one bardzo profesjonalnie przygotowane i przyjazne w odbiorze dla słuchaczy.

Radio a rynek podcastów

Czy podcasty zaczęły zastępować radio? Zdecydowanie nie. To właśnie stacje radiowe zauważyły ogromny potencjał w tej formie przekazu i zaczęły tworzyć własne podstrony z łatwym dostępem do nagrań.

Dlaczego to ważny etap rozwoju rynku radiowego? Ponieważ nie zawsze mamy dostęp do odbiorników, a ochota na posłuchanie ulubionego programu czy wiadomości może przyjść w każdej chwili. Aplikacje oraz platformy internetowe znacznie nam to ułatwiają.

Dostrzega to np. Radio Zet, które utworzyło nowy player z podcastami znanych prowadzących na temat m.in. zdrowia (tu np. „NieZły pacjent” Michała Figurskiego), związków czy szeroko pojętej kultury i kina. Zamieszczane są tam również krótkie wywiady oraz wiadomości.

Podcasty nie muszą istnieć tylko na platformie internetowej. Zupełnie inny model działania przyjęła amerykańska korporacja medialna iHeartMedia, specjalizująca się w radiofonii. Emituje bowiem własne podcasty w swoich stacjach radiowych. Ma to na celu zwiększenie liczby odbiorców oraz reklamodawców.

Powstaje wiele artykułów, które porównują radio i podcasty. Omawiane są wady i zalety obu tych kanałów przekazu, spekuluje się na temat ich przyszłości. Wydaje się jednak, że przez najbliższy czas będą one funkcjonować obok siebie w nowoczesnym świecie mediów.

Zgodnie z danymi Podtrac z września 2019, dotyczącymi dziesięciu najlepszych wydawców podcastów w Stanach Zjednoczonych, trzy pierwsze miejsce zajmują korporacje, które są powiązane z tradycyjną radiofonią.

podcasty podtrac

Jaka będzie przyszłość podcastów w Polsce?

Podcasty są nadal pewną nowością na rynku polskim. Nie są też jeszcze wykorzystywane w celach biznesowych w takim stopniu, jak np. w USA. Ich wygodna forma pozwala jednak oczekiwać, że słuchacze z nich nie zrezygnują.

Potencjał biznesowy i reklamowy także zapewne będzie wzrastał. Wystarczy spojrzeć na wyniki globalnego badania firmy Kantar, zebrane w nowym raporcie „Getting Media Right: Marketing in Motion”. Plany znanych reklamodawców na najbliższe 12 miesięcy są następujące:

  • 84% z nich zwiększy inwestycje w reklamę wideo w internecie,
  • 70% zwiększy wydatki na media społecznościowe,
  • 63% zdecyduje się na podniesienie wydatków na podcasty.

Wszystko to zbiega się z rosnącym zainteresowaniem szerszą dziedziną reklamy audio i sound brandingu. Powstają agencje specjalizujące się w tym obszarze, a np. Spotify na wybranych rynkach testuje możliwości targetowania słuchaczy podcastów.

To chyba pozytywne wiadomości dla miłośników przekazu audio, którzy ciągle szukają nowych, inspirujących tematów.

***

Audycja radiowa i podcast specjalistyczny – przykład Marketingu przy Kawie

W każdy piątek o 9:40 na antenie Radia Kraków redaktor naczelny Marketingu przy Kawie, Jacek Szlak omawia aktualne wydarzenia z obszaru marketingu i komunikacji. W rozmowach z Anną Piekarczyk z cyklu „Kto za tym stoi?” poruszył już m.in. temat adbustingu, precyzji przekazu w grafice reklamowej (gorący case SOR-u w Sieradzu) czy świeżych kampanii poświęconych zmianom klimatu. W nadchodzącym spotkaniu weźmie na tapet najnowszy billboard firmy Adrian.

Audycje nagrywane na żywo są sukcesywnie publikowane w formie podcastów. Sprawdź: www.radiokrakow.pl

podcasty szlak