Nadchodzi totalna rewolucja modowa. Czy wirtualny stylista od QuarticOn zrobi porządek w naszych szafach niczym Magda Gessler na zapleczach kuchennych?Nadchodzi totalna rewolucja modowa. Czy wirtualny stylista od QuarticOn zrobi porządek w naszych szafach niczym Magda Gessler na zapleczach kuchennych?Nadchodzi totalna rewolucja modowa. Czy wirtualny stylista od QuarticOn zrobi porządek w naszych szafach niczym Magda Gessler na zapleczach kuchennych?Nadchodzi totalna rewolucja modowa. Czy wirtualny stylista od QuarticOn zrobi porządek w naszych szafach niczym Magda Gessler na zapleczach kuchennych?
Czy wirtualny stylista od QuarticOn zrobi porządek w naszych szafach? (fot. Pixabay)

Nadchodzi totalna rewolucja modowa. Czy wirtualny stylista od QuarticOn zrobi porządek w naszych szafach niczym Magda Gessler na zapleczach kuchennych?

Nadchodzi totalna rewolucja modowa. Czy wirtualny stylista od QuarticOn zrobi porządek w naszych szafach niczym Magda Gessler na zapleczach kuchennych?
Redakcja

Redakcja

-

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Przyszłość rynku modowego rysuje się w barwnych kolorach. Jeszcze w powijakach, ale w otoczeniu doświadczonych programistów, naukowców i ekspertów branżowych, przełomu dokonuje AI Stylista Modowy* – najnowszy projekt firmy QuarticOn. Zakłada on zbudowanie wirtualnego doradcy modowego opartego na sztucznej inteligencji, który swoją wiedzą o trendach i stylach wspomagał będzie zarówno firmy jak i użytkownika prywatnego. Całkowity budżet projektu wynosi 6,3 mln zł, z czego część pochodzi z funduszy unijnych – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przeznaczyło na jego realizację 4,7 mln zł. Zakończenie prac nad narzędziem planowane jest na koniec 2023 r.

O twórcach narzędzia, czyli jak opłaca się personalizacja w biznesie

Swoją działalność rozpoczęli w 2011 roku, by już sześć lat później zająć jedno z najwyższych pięter w biurowcu w ścisłym centrum Warszawy. Zaczęło się od rewolucji w branży e-commerce – stworzyli narzędzia dla sklepów internetowych, za pomocą których dbają o jak najlepsze wrażenia zakupowe klientów, skracając ich drogę do produktu i napędzając sprzedaż.

Wyszukiwarka, która rozpoznaje literówki popełnione przez klientów, ramki rekomendacji, które podpowiadają produkty najbardziej odpowiadające ich zainteresowaniom czy kompleksowa platforma CDXP z rozbudowanym modułem Marketing Automation, by z komunikacją do klientów trafiać w najbardziej pożądanym przez nich momencie – QuarticOn to marka, która od początku mocno stawia na indywidualność klienta i personalizację doświadczenia w biznesie. I, jak się okazuje, dobrze na tym wychodzi.

Obecnie QuarticOn obsługuje ponad 300 e-sklepów w 20 krajach w całej Europie, w tym rozpoznawalne marki, takie jak Wittchen, Eveline, Apart, 4F czy DUKA. Teraz idą o krok dalej i otwierają kolejne drzwi e-commerce, tym razem do świata mody. Rozpoczęli już bowiem intensywne prace nad wynalazkiem, który ma sprawić, że profesjonalne doradztwo w zakresie budowania stylizacji staną się usługą dostępną dla mas, nie tylko na elit.

Przykładowa mini-paczka do treningu Stylisty AI; składa się z elementów wzajemnie pasujących, a także wzajemnie niepasujących

Przykładowa mini-paczka do treningu Stylisty AI; składa się z elementów wzajemnie pasujących, a także wzajemnie niepasujących

Ultranowoczesny odpowiednik Tamagotchi

Wiedzy przekazana przez programistów i Internet – to na początek wystarczy, by AI Stylista Modowy mógł zadomowić się w kategorii technologii XXI wieku. Głównym celem narzędzia jest doradzanie w kwestii doboru i łączenia elementów garderoby. Jednak jego model działania to coś znacznie bardziej złożonego – tak jak wspomniane już Tamagotchi, Stylista będzie podlegał nieustannemu rozwojowi.

Stylista będzie sukcesywnie uczył się klienta, analizując jego ścieżki zakupowe, gust i dokonywane wybory. Wchodząc z narzędziem w interakcję i przekazując mu za każdym razem informacje dotyczące upodobań, klient sprawia, że z każdym dniem będzie on coraz precyzyjniej odczytywać jego potrzeby, uwzględniając wiele aspektów: wymarzony styl wzorowany np. na idolu, konkretną okazję, to, czy lubi markowe ubrania, jak ocenia swoją gotowość na ekstrawagancję lub co oznacza dla niego połączenie komfortu i elegancji – tłumaczy Paweł Wyborski, CEO i założyciel Spółki.

Jak sami twórcy przyznają, największym wyzwaniem było opracowanie metody, która wyposażałaby narzędzie w intuicję i wyczucie stylu – kompetencje do tej pory wyraźnie zarezerwowane dla ludzi.  Wsparcie ze strony wizji komputerowej, głębokiego uczenia, modeli wytrenowania i big data, czyli najogólniej mówiąc  – sztuczna inteligencja  – pozwala na uwzględnianie całego spektrum zmiennych, w tym właśnie indywidualnych preferencji użytkownika czy trendów.

Wykresy pozwalające na ocenę przebiegu treningu Stylisty AI

Wykresy pozwalające na ocenę przebiegu treningu Stylisty AI

Kto zyska na AI Styliście Modowym najbardziej?

AI Stylista Modowy dedykowany jest zarówno dla sklepów internetowych jak i użytkowników prywatnych.

Ta technologia jest dla branży fashion nową generacją silnika rekomendacji, naszego sztandarowego produktu. Dzięki niej każdy e-sklep będzie mógł zaoferować swoim klientom personalne doradztwo w zakresie tworzenia modnych stylizacji realizowane całkowicie przez AI – tłumaczy Wyborski.

Dla właścicieli e-commerce’ów to ogromna szansa na dodatkową sprzedaż dzięki wykorzystaniu potencjału hiperpersonalizacji, a także zaistnienie na perspektywicznym rynku mobile – poprzez dodanie własnego brandingu sprzedawcy będą również mogli przekształcić narzędzie w dedykowaną aplikację mobilną. Przy rocznym ponad 9-procentowym wzroście rynku modowego, 15-procentowym wzroście rynku marketplace i rosnącej świadomości modowej konsumentów (68 proc. kupujących szuka inspiracji modowych w Internecie), to droga do maksymalnego wypełnienia niszy na rynku modowym.

Porównując powyższe dane ze statystykami, które mówią o tym, że jedynie 5 proc. kobiet i 4 proc. mężczyzn korzystało z pomocy profesjonalnych stylistów, powstaje niemały dysonans. AI Stylista dostępny w ramach danego sklepu to także szansa na upowszechnienie tego typu usług dla tzw. zwykłego Kowalskiego i optymalizacja procesu zakupowego. Z kolei zakładany także przez twórców typ aplikacji do użytku prywatnego, który bazuje na prywatnej szafie użytkownika, oszczędza jego czas spędzany zwykle nad komponowaniem zestawu, pozwala łatwo wyszukać brakujący element garderoby w Internecie i – wbrew pozorom – ogranicza konsumpcjonizm, wspierając trend tzw. szafy kapsułowej.

Tutaj pojawia się zatem jeszcze jedno ogniwo, które zyska na budowie projektu – środowisko naturalne. Maksymalne wykorzystywanie posiadanego już zakresu elementów garderoby i wspieranie wspomnianej już idei szafy kapsułowej pozwala na ograniczanie nadprogramowych zakupów. Inteligencja narzędzia zredukuje także ryzyko zakupu nietrafionej rzeczy, a co za tym idzie liczby dokonywanych zwrotów, które chociażby poprzez transport zwiększają ślad węglowy.

Skalowalność projektu

Budowa AI Stylisty Modowego to tak naprawdę dopiero początek przygody. Twórcy narzędzia prognozują, że w ciągu 2 lat od momentu jego uruchomienia stanie się on jednym z kluczowych źródeł zysku spółki. Narzędzie daje bowiem ogromne możliwości zarówno pod kątem skalowania na rynki zagraniczne, jak i rozbudowywania samej idei np. pod kątem tworzenia wirtualnych przymierzalni czy integracji z asystentami głosowymi.

*Projekt nr POIR.01.01.01-00-0558/21 pn. „Opracowanie zaawansowanych algorytmów i metod sztucznej inteligencji w zakresie analizy i modelowania stylów modowych w postaci samouczącego systemu rekomendacji i kompozycji stylizacji modowych z poszczególnych elementów garderoby na podstawie zadanych wzorców stylu”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, Poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa.