E-mail marketing nadal żywy. Jak wykorzystać go do zwiększania konwersji w 2024 roku? - Marketing przy Kawie
E-mail marketing nadal żywy. Jak wykorzystać go do zwiększania konwersji w 2024 roku?E-mail marketing nadal żywy. Jak wykorzystać go do zwiększania konwersji w 2024 roku?E-mail marketing nadal żywy. Jak wykorzystać go do zwiększania konwersji w 2024 roku?E-mail marketing nadal żywy. Jak wykorzystać go do zwiększania konwersji w 2024 roku?
Jak wykorzystać e-mail marketing do zwiększania konwersji (fot. MailerLite)

E-mail marketing nadal żywy. Jak wykorzystać go do zwiększania konwersji w 2024 roku?

E-mail marketing nadal żywy. Jak wykorzystać go do zwiększania konwersji w 2024 roku?
Małgorzata Komorowska

Małgorzata Komorowska

-

content writer, MailerLite

Małgorzata Komorowska

Małgorzata Komorowska

content writer
MailerLite

Związana z marketingiem od 2017 roku, tworząc kampanie digital, outdoor i content marketingowe. Zawodowo tworzy treści dla MailerLite. Prywatnie lubi wszystko, co związane z aktywnym trybem życia.

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
TikTok, Instagram, LinkedIn, YouTube, Facebook… W czasach zdominowanych przez media społecznościowe i rozwijające się technologie wiele osób zadaje sobie pytanie: czy e-mail marketing nadal ma znaczenie i czy warto w niego inwestować?

Odpowiedź brzmi: tak, i to bardziej niż kiedykolwiek. E-mail marketing nie odszedł do lamusa. Nie tylko pozostaje jednym z najbardziej skutecznych kanałów sprzedaży, ale również ewoluuje. Jak wykorzystać e-maile do zwiększania konwersji w 2024 roku? Oto kilka kluczowych strategii.

Dlaczego e-mail marketing wciąż działa?

Na rozwój e-mail marketingu znaczny wpływ miała pandemia. Wszyscy obserwowaliśmy przeniesienie się większości działań z offline do online. Z badań Sare (dane z 2019 i 2020 roku) wynika, że 77% firm w czasie pandemii kontaktowało się ze swoimi klientami właśnie w ten sposób. W tym samym badaniu wykorzystanie e-maila okazało się najczęstszym (76,95%) kanałem komunikacji. Badanie w kolejnych latach wskazało, że wynik ten wzrósł do 84%.

Po co? Firmy blisko 70% z respondentów jako główne wartości dla ich biznesów podało utrzymanie relacji i budowanie pozytywnego wizerunku. Aż 95% osób, które korzystają z targetowania behawioralnego i demograficznego, uważa że efekty i wyniki są pozytywne.

Liczby mówią same za siebie. E-mail marketing jest nadal żywy, a według niektórych ekspertów przeżywa nawet renesans. W czasach zbombardowanych przez mass media i dostosowanie się pod urządzenia mobilne kluczem do zwiększania konwersji jest dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń związanych z marką i skupienie się na faktycznych potrzebach klientów. A taki cel, przy odpowiedniej wiedzy i narzędziach, można uzyskać właśnie dzięki wiadomościom e-mail.

E-mail marketing jest wyjątkowo skuteczny z kilku powodów

  1. Bezpośredni kontakt z odbiorcą. E-mail trafia bezpośrednio do skrzynki odbiorczej, co zapewnia wyższy poziom uwagi niż posty na mediach społecznościowych, które mogą łatwo zostać przeoczone.
  2. Personalizacja. Dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym e-mail marketing pozwala na precyzyjne targetowanie i personalizację komunikatów, co zwiększa ich skuteczność.
  3. Precyzyjne targetowanie. E-mail marketing umożliwia dostosowanie treści wiadomości do różnych grup odbiorców, a nawet do poszczególnych osób.
  4. Pomiar efektywności. Większość narzędzi do e-mail marketingu oferuje szczegółowe statystyki, które pozwalają ocenić skuteczność kampanii.
  5. Automatyzacja. Dzięki automatyzacji można planować wysyłkę wiadomości z wyprzedzeniem. Pozwala to na efektywne zarządzanie czasem.
  6. Budowanie relacji. Regularne dostarczanie wartościowych treści sprzyja budowaniu trwałych relacji z klientami.

Jeśli powyższe powody nie przemawiają do Ciebie, niech przemówi Twój budżet. E-mail marketing osiąga wysoki zwrot z inwestycji. Według badań przeprowadzonych przez Campaign Monitor każda zainwestowana w e-mail marketing złotówka może przynieść nawet 44 zł zysku. Przekonujące, prawda?

Jakich konwersji można spodziewać się w e-mail marketingu?

Konwersja w e-commerce może przyjąć różne formy, wszystko zależy od celu biznesowego. W kontekście e-mail marketingu kluczowe jest zrozumienie, jakie działania odbiorców uznaje się za konwersję. Oto kilka częstych przykładów:

  • Zakup produktu lub usługi. Ostatecznym celem większości kampanii e-mailowych jest zwiększenie sprzedaży. Każdy zakup dokonany za pośrednictwem linku w e-mailu jest mierzalną konwersją.
  • Kliknięcie w link na stronę. Jednym z podstawowych celów e-mail marketingu jest skierowanie ruchu na stronę internetową. Kliknięcia w linki zamieszczone w wiadomościach e-mail są pierwszym krokiem w tym procesie.
  • Dodanie produktu do koszyka. Zachęcanie odbiorców do dodania produktów do koszyka jest ważnym etapem na ścieżce zakupowej. Specjalne oferty i rekomendacje produktów w e-mailach mogą skutecznie zwiększać liczbę takich interakcji.
  • Zapisanie się na newsletter. Budowanie bazy subskrybentów jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu e-mail marketingu. Zapisanie się na newsletter jest formą konwersji, która pozwala na utrzymywanie stałego kontaktu z potencjalnymi klientami.
  • Potwierdzenie udziału w wydarzeniu. E-mail marketing jest również skutecznym narzędziem do promowania wydarzeń. Potwierdzenie udziału w webinarze, szkoleniu czy innym wydarzeniu to kolejna istotna forma konwersji.

Rozumienie i śledzenie tych różnych form konwersji pozwala na lepsze dostosowanie strategii e-mail marketingowej do specyficznych celów biznesowych, co prowadzi do wyższej efektywności kampanii.

Oczywiście skuteczność działań marketingowych zależy od persony, do której kierujemy nasze działania, więc ROI może być różne dla różnych branż. Ostatnie badanie przeprowadzone przez Dynamic Yield przeanalizowało i porównało średnie wskaźnik konwersji e-commerce różnych branż w okresie 12 miesięcy. Przemysł żywności i napojów ma najwyższy wskaźnik konwersji w e-commerce, na poziomie 6,02%. Branże luksusowa i jubilerska oraz meblarska zajmują ostatnie miejsca z kolejno 1,67% i 1,48% wskaźnikami konwersji e-commerce[3].

Strategie zwiększania konwersji z e-maili w 2024 roku

1. Segmentacja listy mailingowej

Segmentacja to klucz do sukcesu w e-mail marketingu. Polega na podziale bazy odbiorców na mniejsze grupy na podstawie określonych kryteriów, takich jak demografia, historia zakupów czy zachowanie online. Dzięki segmentacji można tworzyć bardziej spersonalizowane komunikaty, co znacząco zwiększa szanse na konwersję.

2. Personalizacja treści

Personalizacja wykracza poza użycie imienia odbiorcy w tytule wiadomości. Chodzi o dostarczanie treści, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb i preferencji odbiorcy. Przykłady to rekomendacje produktów oparte na wcześniejszych zakupach czy specjalne oferty urodzinowe. Badania pokazują, że spersonalizowane e-maile mają o 29% wyższy współczynnik otwarć i o 41% wyższy współczynnik kliknięć.

3. Automatyzacja kampanii

Automatyzacja pozwala na wysyłanie odpowiednich wiadomości w odpowiednim czasie, bez konieczności ręcznego zarządzania każdą kampanią. Przykłady to e-maile powitalne, przypomnienia o porzuconych koszykach czy follow-upy po zakupie. Automatyzacja nie tylko oszczędza czas, ale również zwiększa efektywność kampanii. Potwierdzają to badania wskazujące, że zautomatyzowane e-maile generują 320% więcej przychodów niż standardowe e-maile promocyjne.

4. Testy A/B

Testowanie A/B polega na porównywaniu dwóch wersji tego samego e-maila, różniących się jednym elementem (np. tytułem, CTA, grafiką). Celem jest sprawdzenie, która wersja jest bardziej skuteczna. Regularne testowanie pozwala na ciągłe doskonalenie strategii i zwiększanie konwersji. Przykładowo: firmy, które regularnie testują swoje kampanie e-mailowe, odnotowują średnio o 37% wyższy współczynnik konwersji.

5. Responsywny design

W 2024 roku większość e-maili będzie otwierana na urządzeniach mobilnych. Dlatego kluczowe jest, aby wszystkie wiadomości były responsywne i dobrze wyglądały zarówno na komputerach, jak i na smartfonach. E-maile, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych, mają o 15% niższy współczynnik otwarć.

O czym należy pamiętać w e-mail marketingu w 2024 roku?

Jeśli tworzysz swoją pierwszą kampanię e-mail marketingową, polecamy zapoznanie się z kompleksowym poradnikiem od MailerLite. Opisano tam krok po kroku, co warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu swoich newsletterów i jak optymalizować istniejące kampanie.

W 2024 roku przyszłością dla e-maili (jak już pewnie domyślasz się, śledząc trendy w innych obszarach marketingu) jest AI. Sztuczna inteligencja, jak GPT-3 czy narzędzia MailerLite do wysyłki e-maili oparte na AI, potrafią skutecznie analizować i personalizować treści w e-mail marketingu. Zmieniają sposób, w jaki komunikujemy się i realizujemy cele biznesowe. M.in. dzięki MailerLite możesz korzystać z generatorów tematów wiadomości, sugestii treści oraz inteligentnej wysyłki. Te narzędzia pomagają:

  • szybko tworzyć tematy i treści e-maili,
  • dostosowywać czas wysyłki do preferencji odbiorców,
  • zwiększać efektywność kampanii poprzez większą otwieralność i zaangażowanie.

My radzimy, aby precyzyjnie formułować prompty, aby uzyskać odpowiedni ton i styl komunikacji oraz najlepsze rezultaty.

Wykorzystaj e-mail marketing do zwiększania sprzedaży

Warto pamiętać, że e-mail marketing nie jest dobrym sposobem na budowanie świadomości marki wśród nowych odbiorców. Gdy już pozyskamy zainteresowanie poprzez inne kanały komunikacji, newsletter staje się skuteczną bronią na pozostałych etapach lejka sprzedażowego. Świetnie sprawdzi się do:

  • budowania relacji poprzez regularne newslettery,
  • zwiększania sprzedaży poprzez informowanie o promocjach,
  • generowania cross- i up-sellingu przy mailach transakcyjnych,
  • odzyskiwania porzuconych koszyków.

Jak wskazuje wiele badań, e-mail marketing nadal pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Przy odpowiednim wykorzystaniu może ono znacząco zwiększyć konwersje. W 2024 roku inwestowanie w e-mail marketing to pewna droga do zwiększenia zaangażowania klientów i poprawy wyników sprzedaży. Kluczem do sukcesu jest kilka czynników, m.in.:

  • personalizacja,
  • segmentacja,
  • automatyzacja,
  • regularne testowanie,
  • responsywny design.

Warto wykorzystać narzędzia do e-mail marketingu, które dają wsparcie na każdym z etapów projektowania i optymalizowania kampanii. Polecamy MailerLite – narzędzie z wielokrotnie nagradzaną dostarczalnością e-maili. Życzymy wysokich otwarć i skuteczności Twoich kampanii!