Facebook Lead Ads w zgodzie z RODO. Jak skutecznie i bezpiecznie zbierać leady przez Facebooka?Facebook Lead Ads w zgodzie z RODO. Jak skutecznie i bezpiecznie zbierać leady przez Facebooka?Facebook Lead Ads w zgodzie z RODO. Jak skutecznie i bezpiecznie zbierać leady przez Facebooka?Facebook Lead Ads w zgodzie z RODO. Jak skutecznie i bezpiecznie zbierać leady przez Facebooka?
Nadchodzi RODO, naley się przygotować (fot. Marketer+)

Facebook Lead Ads w zgodzie z RODO. Jak skutecznie i bezpiecznie zbierać leady przez Facebooka?

Facebook Lead Ads w zgodzie z RODO. Jak skutecznie i bezpiecznie zbierać leady przez Facebooka?
Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk

Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk

-

radca prawny, Kancelaria MyLo | Pogoda Gładki Grzesiek sp.k.

Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk

Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk

radca prawny
Kancelaria MyLo | Pogoda Gładki Grzesiek sp.k.

Na co dzień przekłada prawo „z polskiego na nasze”, doradzając przedsiębiorcom w ich bieżącej działalności; ekspert w dziedzinie danych osobowych i prawa marketingu.

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Narzędzia Facebook Lead Ads nie muszę Ci chyba przedstawiać. W najprostszej i najbardziej popularnej wersji działa ono w ten sposób, że dwa kliknięcia użytkownika w obrębie portalu wystarczą, by reklamodawca dopisał do swojej bazy marketingowej jego dane, pozyskane z Facebooka.

Niestety, tak prosty proces pozyskiwania danych osobowych nie będzie w pełni zgodny z RODO. Nowe rozporządzenie wymaga, by zgoda wyrażana była w sposób aktywny. Zatem formularze, które wypełniają się domyślnie, mogą zostać zakwestionowane.

Wystarczy jednak, że odpowiednio sformułujesz teksty pojawiające się na kolejnych ekranach Lead Ads, a proces ten będzie o wiele bardziej przejrzysty dla użytkownika. Jeśli dodatkowo użyjesz checkboxów, zgoda stanie się już zupełnie wyraźna i niekwestionowana.

Pierwszy ekran Lead Ads

Dobrze jest wskazać już w pierwszym poście, że skorzystanie z promowanej oferty wiąże się z zamiarem dalszego komunikowania się przez reklamodawcę z użytkownikiem za pomocą e-maila lub telefonu. Użytkownik Facebooka powinien wiedzieć, że wchodzi na obszar udostępniania danych.

Sam Facebook w Centrum pomocy dla reklamodawców zachęca, abyś formułując content reklamowy w Lead Ads, podał więcej tekstu niż zazwyczaj. Przykładowo: jeśli reklama dotyczy promocji, określ jasno, że aby z niej skorzystać, należy przesłać dane kontaktowe w celu późniejszego otrzymywania ofert. Wskazanie od razu, że użytkownik w zamian za podanie swoich danych dostanie jakiś bonus (rabat, e-book, specjalną ofertę), pozwoli Ci uzyskać zgodę świadomą, a nie wyłudzoną – jest to jeden z wymogów wprowadzonych przez RODO.

Regulamin Facebook Lead Ads

Tworząc formularz Lead Ads, docierasz następnie do miejsca, w którym można opcjonalnie wstawić treść regulaminu. Facebook podaje tutaj domyślną treść, jednak nie jest ona wystarczająca z punktu widzenia RODO. Najlepiej powtórzyć, w jakim celu zbierasz dane. Poniżej przykłady poprawnie sformułowanego komunikatu:

Podajesz swoje dane, aby otrzymywać od xyz.pl informacje o promocjach sprzedawanych produktów. Dane możesz edytować. Jeśli się zgadzasz, zatwierdź formularz (przycisk „next”).

albo

W zamian za subskrypcję (podanie adresu e-mail i numeru telefon) ofert oraz informacji o promocjach od xyz.pl otrzymasz rabat 5% na pierwsze zamówienie. Zgadzasz się?

Checkboxy na Facebooku

Od 2016 r. Facebook daje możliwość dołączenia do regulaminu Lead Ads także checkboxów. Następuje to w części zatytułowanej „Add Custom Disclaimer”. Polecam zastosowanie w tym miejscu checkboxów, ponieważ:

  1. według przepisów powinieneś pozyskiwać osobną zgodę na wykorzystywanie adresu e-mail, a osobną na marketing telefoniczny;
  2. zgoda w formie checkboxów będzie niewątpliwie zgodą wyraźną, świadomą i niezaprzeczalną.

Checkboxy nie muszą być skomplikowane. Mogą wyglądać w ten sposób:

Jeśli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych przed chwilą, zatwierdź odpowiednie pola w formularzu:

przesyłanie na mój e-mail informacji handlowych;
marketing na mój numer telefonu.

Facebook daje Ci możliwość wyboru, czy checkboxy są obowiązkowe, czy nie („Is user consent required?”). W świetle RODO powinieneś pozyskać wyraźną, osobną zgodę na marketing e-mailowy lub telefoniczny. Jeżeli więc pozostawisz któryś z checkboxów opcjonalny, a nie zostanie on zaznaczony przez użytkownika – nie powinieneś używać tego rodzaju danych.

Jeśli chcesz używać Lead Ads do zbierania jednocześnie adresów e-mail i numerów telefonów, możesz to zrobić, ale powinieneś wyraźnie o tym poinformować w miejscu, w którym zachęcasz do pozostawienia danych. Możesz to zrobić np. tak:

W zamian za subskrypcję (podanie adresu e-mail i numeru telefonu) ofert oraz informacji o promocjach od xyz.pl otrzymasz rabat 20% na pierwsze zamówienie. Wydaje nam się, że ten prezent jest wartościowy, dlatego dajemy go tylko tym, którzy zgodzą się otrzymywać od nas powiadomienia marketingowe, zarówno na e-mail, jak i w SMS-ach. Zgadzasz się?

Podsumowując, zastosowanie checkboxów w Lead Ads daje największe bezpieczeństwo pod względem prawnym. Nikt nie zarzuci Ci, że przetwarzasz dane bez świadomie wyrażonej zgody użytkownika. Skoro Facebook udostępnił taką opcję – zalecam z niej korzystać.

RODO wskazuje, że zgoda na przetwarzanie danych osobowych może być wyrażona przez czynność, a nie tylko przez akceptację określonego tekstu w formie checkboxa. Dlatego można również zaryzykować tezę, że kliknięcie dwa razy w przycisk „Next” wyświetlający się w formularzach Lead Ads będzie już wystarczająco świadomą i aktywną zgodą.

W takim wypadku musisz jednak wyjątkowo starannie przygotować teksty, które pojawiają się na kolejnych ekranach. Użytkownik nie może mieć wątpliwości, co robi. Poinformuj więc bardzo wyraźnie, że pobierasz dane dotyczące użytkownika, które posiada Facebook, i w jakim celu je wykorzystujesz.

Polityka prywatności

Facebook wymaga od Ciebie, abyś wkleił w formularzu Lead Ads swoją politykę prywatności. Nie jest to wymóg wynikający z RODO, możesz jednak wykorzystać to miejsce na spełnienie swoich obowiązków informacyjnych, do których obligują Cię przepisy. Istotne jest, by uczynić link do tej polityki wyraźnym i łatwo zauważalnym dla użytkownika.

To, czego Facebook wymaga od Ciebie jako „minimum”, niekoniecznie będzie uznane za wystarczające w świetle RODO. Zachęcam Cię zatem do tego, byś konstruując kolejne ekrany Lead Ads, umieszczał tam nawet „call to action” dotyczące polityki prywatności. Na przykład w ten sposób:

Chcesz otrzymywać od nas informacje o super promocjach? Podajesz nam w tym celu swój e-mail? Świetnie! Cieszymy się bardzo. Zachęcamy Cię także do przeczytania naszej polityki prywatności TUTAJ. W kwestii przetwarzania Twoich danych osobowych nie mamy nic do ukrycia! 

Zgodna z RODO reklama Lead Ads w pigułce

  • Wyraźna zgoda. Jeśli tworzysz Lead Ads, powinieneś pozyskać wyraźną zgodę użytkownika na przekazanie Ci danych osobowych.
  • Jasny przekaz. Bardzo ważna jest treść już pierwszego posta, zachęcającego do podania danych osobowych. Jeśli zasygnalizujesz tam, że chodzi o „transakcję wymienną”, tj. podanie danych w zamian za określone korzyści, łatwiej udowodnisz, że zgoda została wyrażona w sposób świadomy.
  • Checkboxy. Jeśli chcesz uzyskać oddzielne zgody na e-mail marketing oraz komunikację telefoniczną, zastosuj checkboxy. Jeśli natomiast chcesz jednocześnie uzyskać e-mail oraz numer telefonu i proponujesz określoną korzyść (rabat, e-book itd.) tylko za łączne udostępnienie obu tych informacji – wskaż to wyraźnie, aby użytkownik nie miał żadnych wątpliwości. Nie „wymuszaj” obu tych informacji w ten sposób, że formularz „nie przepuści” użytkownika dalej. Lepiej wyjaśnić wszystko w sposób transparentny. Wówczas nie będziesz miał wątpliwości, że pozostajesz w zgodzie z RODO.
  • Polityka prywatności. Ten element nie jest obowiązkowy w świetle RODO. Możesz jednak wykorzystać przeznaczoną do tego celu rubrykę w Lead Ads – a to dla spełnienia obowiązków informacyjnych wobec użytkowników. Zachęcaj ich do czytania tej polityki!
Interesują Cię inne aspekty RODO i marketingu? Sprawdź kurs „RODO dla MARKETERÓW”, przygotowany przez autorkę artykułu – Agnieszkę Grzesiek-Kasperczyk. Nie pozwól, by niewiedza ograniczała Twoją kreatywność. Dowiedz się, jak prawidłowo zbierać i przetwarzać dane osobowe, aby działania marketingowe były efektywne i bezpieczne.

RODO wchodzi w życie 25 maja 2018 r. Nie czekaj i sprawdź już dziś jedyny taki kurs dla osób odpowiedzialnych za marketing w firmach. Jeden zakup to licencja dla całego działu.