Efektywne porządki budżetoweEfektywne porządki budżetoweEfektywne porządki budżetoweEfektywne porządki budżetowe

Efektywne porządki budżetowe

Efektywne porządki budżetowe
Dariusz Deszczka

Dariusz Deszczka

-

Dariusz Deszczka

Dariusz Deszczka

Jak efektywnie wykorzystać środki lub oszczędności, które udało się wygospodarować w trakcie kończącego się roku budżetowego? Jak skutecznie wesprzeć realizację planów sprzedażowych w mijającym roku?
(Artykuł promocyjny)

Są to niewątpliwie wyzwania dla firm porządkujących swój budżet wraz z końcem roku. W takiej sytuacji warto pomyśleć o narzędziach motywacyjnych, które można wykorzystać elastycznie, przekazując je różnym grupom odbiorców i w dowolnym momencie, oszczędzając przy okazji dodatkowe środki.

Przy podsumowaniach budżetu marketingowego często okazuje się, że udało się zaoszczędzić dodatkowe środki, które – jeśli nie zostaną wykorzystane – przepadną bezpowrotnie wraz z końcem roku.

To dobra okazja, by zainwestować w rozwiązania, które będą miały wpływ na wyniki sprzedaży w kolejnych miesiącach. Zaoszczędzone środki mogą zostać wykorzystane m.in. na zakup elastycznych narzędzi motywacyjnych lub przeprowadzenie nieskomplikowanej akcji wsparcia sprzedaży. Należy bowiem stawiać na najprostsze i najefektywniejsze oraz najbardziej uniwersalne narzędzia, które nie są opodatkowane VAT – tj. kupony premiowe i karty przedpłacone.

Wydając mądrze, zyskujesz więcej

Zgodnie z nowelizacją Ustawy o podatku od towarów i usług z kwietnia 2011 r., która zmieniła art. 7 ust. 2, wszystkie nagrody rzeczowe wydawane uczestnikom akcji marketingowych zostały opodatkowane podatkiem VAT.

Na rynku dostępne są jednak rozwiązania, w przypadku których treść przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie wpływa na podwyższenie kosztów akcji marketingowej. Mowa o zakupie nagród w postaci znaków legitymacyjnych, które nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT.

Zaliczamy do nich kupony premiowe oraz karty przedpłacone, które nie stwarzają możliwości wypłaty gotówki z bankomatu, czyli wymiany na gotówkę. Wykorzystanie tych rozwiązań w programach wsparcia sprzedaży i akcjach marketingowych pozwala zaoszczędzić 23% budżetu, co oznacza zwiększenie jego realnej siły nabywczej o 23%.

Łatwa logistyka – zakup, transport, magazynowanie

Kupony premiowe i karty przedpłacone to nagrody, które nie wymuszają na firmie konieczności utrzymywania zapasów, tak jak ma to miejsce w przypadku nagród rzeczowych.

Ich zamówienie, magazynowanie i transport są bardzo proste. Nie zajmują one zbyt dużo miejsca, dlatego przechowywanie nawet dużej ich liczby nie jest uciążliwe.

Możliwe jest również elastyczne wykorzystanie kuponów i kart kupionych pod koniec roku budżetowego – mogą być one użyte w najbardziej odpowiednim dla firmy momencie i w ramach realizacji niemal każdego rodzaju akcji wspierającej sprzedaż.

Kupon – sprawdzony od lat

Kupony premiowe od wielu lat mają rzeszę zwolenników wśród firm z różnych branż. Doceniane są za swoją uniwersalność, łatwość realizacji i szeroką sieć akceptantów. Organizator akcji może nimi zarządzać w elastyczny sposób, a osoby obdarowane mają możliwość swobodnego wyboru finalnej nagrody dzięki szerokiej sieci akceptacji.

Karta przedpłacona – jeszcze więcej możliwości

Karta przedpłacona to nie tylko nowoczesne narzędzie wsparcia sprzedaży, ale także doskonała nagroda w programach lojalnościowych.

Firmy doceniają ją przede wszystkim za możliwość wielokrotnych doładowań, bardzo szeroką sieć akceptantów, nieograniczoną możliwość wykorzystania oraz optymalizację budżetu, gdyż koszt aktywacji ponoszony jest tylko raz.

Karta przedpłacona oferowana przez Sodexo to także bogaty program promocji, dzięki któremu użytkownik otrzymuje rabaty w specjalnie utworzonym serwisie WWW. Zniżki te zwiększają wartość nagrody.

Sprawne zarządzanie

Z kartami przedpłaconymi Sodexo firma może również skorzystać z systemu do kompleksowego zarządzania programem wsparcia sprzedaży – CardPack. Jest to narzędzie umożliwiające samodzielne zarządzanie projektem, zapewniające dostęp do wszystkich informacji o uczestnikach i wręczonych im kartach, które mogą być także zasilane przy jego użyciu.

System ma ponadto moduł do komunikacji z beneficjentami wraz z opcją śledzenia skuteczności kontaktu oraz zapewnia bieżącą kontrolę budżetu przeznaczonego na prowadzenie akcji. Wdrożenie systemu jest wyjątkowo szybkie – do jego uruchomienia potrzebne są zaledwie dwa tygodnie i nie wymaga to angażowania działu IT klienta.

Już od pięciu lat Sodexo Benefits and Rewards Services pod koniec roku prowadzi akcję „Budget Cleaning”. Kampania przypomina firmom, że warto wykorzystać pozostałe w budżecie środki na zakup prostych i skutecznych narzędzi motywacyjnych, których użycie może nastąpić w dowolnym momencie.

Te elastyczne i sprawdzone rozwiązania są godne polecenia zwłaszcza w sytuacji, gdy nie ma zbyt wiele czasu na wybór i zamówienie nagród. Wygospodarowane środki można wydać z korzyścią zarówno dla firmy, jak i obdarowanych.

Dariusz Deszczka – category manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo

(Artykuł promocyjny)