Efekt sieciowy, czyli słów kilka o przyszłości biznesuEfekt sieciowy, czyli słów kilka o przyszłości biznesuEfekt sieciowy, czyli słów kilka o przyszłości biznesuEfekt sieciowy, czyli słów kilka o przyszłości biznesu
Co sprawia, że biznesy dziś rosną szybciej? (fot. Questus)

Efekt sieciowy, czyli słów kilka o przyszłości biznesu

Efekt sieciowy, czyli słów kilka o przyszłości biznesu
Prof. dr hab. Robert Kozielski

Prof. dr hab. Robert Kozielski

-

Prof. dr hab. Robert Kozielski

Prof. dr hab. Robert Kozielski

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych, stypendysta Fundacji Fulbrighta, posiadacz tytułu Chartered Marketer. Specjalista w dziedzinie działalności marketingowej firm, analiz i planowania marketingowego, strategii rozwoju oraz działań reklamowych. Autor publikacji książkowych i artykułów z zakresu działalności marketingowej, wydawanych w Polsce i za granicą – m.in. pod jego redakcją ukazała się książka „Wskaźniki marketingowe” czy uznana za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 „Biznes nowych możliwości”.

Okres niezbędny do osiągnięcia 50 milionów użytkowników konkretnego nowego rozwiązania skrócił się w ostatnich latach kilkunastokrotnie. Aby osiągnąć tak okazałą liczbę korzystających, samolot potrzebował blisko 70 lat, telewizja – 22 lata, a znacznie bardziej współczesny iPod jedynie 36 miesięcy. Dlaczego tak się dzieje?

Podobny trend obserwujemy, analizując dane dotyczące okresu koniecznego do uzyskania kapitalizacji rynkowej na poziomie 1 miliarda dolarów. W XX wieku firmom z listy Fortune 500 zajmowało to średnio ponad 20 lat, podczas gdy Uber, Snapchat czy Oculus Rift dokonały tego w zaledwie 2–3 lata1.

Tak ogromna różnica  jest wynikiem powstania tzw. efektu sieciowego, który umożliwił błyskawiczny rozwój nowych modeli biznesowych.

Obecnie możesz przeczytać
1 artykuł dziennie

Zaprenumeruj newsletter aby otrzymać dostęp do

4903 artykułów

Masz już konto? Zaloguj się