Czym jest crowdsourcing i dlaczego warto wsłuchać się w głosy odbiorców - Marketing przy Kawie
Czym jest crowdsourcing i dlaczego warto wsłuchać się w głosy odbiorcówCzym jest crowdsourcing i dlaczego warto wsłuchać się w głosy odbiorcówCzym jest crowdsourcing i dlaczego warto wsłuchać się w głosy odbiorcówCzym jest crowdsourcing i dlaczego warto wsłuchać się w głosy odbiorców
Kto nie zna – powinien sprawdzić (fot. MillionYou)

Czym jest crowdsourcing i dlaczego warto wsłuchać się w głosy odbiorców

Czym jest crowdsourcing i dlaczego warto wsłuchać się w głosy odbiorców
Izabela Drzewowska

Izabela Drzewowska

-

community manager, EY Crowdsourcing

Izabela Drzewowska

Izabela Drzewowska

community manager
EY Crowdsourcing

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Pojęcie crowdsourcing jest neologizmem powstałym z połączenia: crowd (z ang. tłum) oraz sourcing. Oznacza zlecanie zadań szerokiej grupie ludzi z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Słowo „tłum” jest kojarzone zazwyczaj z anonimową masą. Działania crowdsourcingowe nie są jednak adresowane do ogółu użytkowników internetu. Mimo że angażują szerokie grono, wymagają sprecyzowania odbiorcy. Grupę docelową łączą pewne umiejętności, wiedza czy zainteresowania.

Dziś markom coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę odbiorców, na których im zależy. Tymczasem crowdsourcing pomaga zbudować silny wizerunek brandu i w sposób atrakcyjniejszy niż przez standardowe reklamy przedstawić jego wartości. Wiedzą już o tym największe międzynarodowe firmy, które angażują zróżnicowane grupy społeczne w wymyślanie nowych rozwiązań lub projektowanie autentycznych treści.

Za pomocą platformy crowdsourcingowej można zaangażować bardzo różnych odbiorców w świat marki i wejść z nimi interakcję. To dobry punkt wyjścia do skutecznej komunikacji reklamowej, a także do zwiększenia efektywności firmy. Również w Polsce są już przykłady, które to potwierdzają.

Crowdsourcing – korzyści dla zleceniodawców i realizatorów zadań

Opisywaną dziedzinę przedstawię na przykładzie firmy EY Crowdsourcing – wcześniej MillionYou. Platforma Millionyou.pl została zaprojektowana z myślą o angażowaniu społeczności w rozwiązywanie problemów świata biznesu.

Uczestnik biorący udział w wyzwaniu na platformie zna konkretną wartość, jaką przyniesie mu zaangażowanie się w projekt. Dla studentów wartością jest:

  • możliwość zdobycia doświadczenia,
  • szansa na sprawdzenie swoich umiejętności przy rozwiązywaniu realnych problemów,
  • uczestnictwo w warsztatach z zakresu innowacyjnego myślenia,
  • wynagrodzenie finansowe.

Osoby realizujące zadania kreatywne mogą osiągnąć nieco inne korzyści. Są nimi:

  • możliwość wzbogacenia portfolio,
  • prestiż,
  • atrakcyjne nagrody finansowe.

Co zyskują firmy decydujące się na zastosowanie crowdsourcingu?

  • Otrzymują świeże, autentyczne treści oraz kreacje
  • Zyskują cenne opinie
  • Wsłuchują się w nadchodzące trendy dyktowane przez ich konsumentów
  • Wzmacniają swój wizerunek
  • Zyskują nowych ambasadorów swoich produktów

Przykłady akcji społecznych zrealizowanych na platformie crowdsourcingowej

W crowdsourcingowych projektach prospołecznych motywacją do działania uczestników jest chęć niesienia pomocy innym. Przykładem udanej akcji tego rodzaju jest zrealizowana w 2013 roku „Operacja sufit”. Projekt prowadzony na platformie MillionYou we współpracy z producentem farb AkzoNobel miał zaangażować artystów z całej Polski w zaprojektowanie ciekawych motywów graficznych na sufitach sal pooperacyjnych Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.

Grafika zachęcająca do udziału w akcji; źr. AkzoNobel

Kolorowe malunki o pogodnej tematyce zmniejszają poczucie strachu i stresu, jaki często odczuwają dzieci podczas pobytu w szpitalu. Chęć współpracy zgłosiło ponad 560 osób. Spośród nadesłanych prac wybrano dwanaście i według tych projektów odmalowano szpitalne sufity.

Aktualną akcją społeczną współorganizowaną przez EY Crowdsourcing jest „Paczka Pomysłów” prowadzona we współpracy ze Stowarzyszeniem Wiosna. Projekt kierowany jest zwłaszcza do specjalistów marketingu i HR. Wyzwanie polega bowiem na opracowaniu koncepcji działań, które pozwolą słynnej Szlachetnej Paczce wspomóc jeszcze więcej potrzebujących niż dotąd.

Pomysłami można dzielić się na platformie MillionYou: millionyou.pl/szlachetna-paczka.

Dla praktyków marketingu i human resources udział w akcji może być potrójnie wartościowy. Satysfakcja z zaangażowania się w działania o wyższym celu społecznym jest oczywista. W dodatku można realnie sprawdzić, jak działa crowdsourcing i czy jest godną uwagi metodą zbierania różnego rodzaju pomysłów. Trzecią korzyść stanowi możliwość poszerzenia kompetencji zawodowych w ramach szkoleń w EY Academy of Business.

Marketing przy Kawie jest partnerem wyzwania Marketingowa Paczka Pomysłów (zobacz szczegóły).