Dziś markom coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę odbiorców, na których im zależy. Tymczasem crowdsourcing pomaga zbudować silny wizerunek brandu i w sposób atrakcyjniejszy niż przez standardowe reklamy przedstawić jego wartości. Wiedzą już o tym największe międzynarodowe firmy, które angażują zróżnicowane grupy społeczne w wymyślanie nowych rozwiązań lub projektowanie autentycznych treści.
Za pomocą platformy crowdsourcingowej można zaangażować bardzo różnych odbiorców w świat marki i wejść z nimi interakcję. To dobry punkt wyjścia do skutecznej komunikacji reklamowej, a także do zwiększenia efektywności firmy. Również w Polsce są już przykłady, które to potwierdzają.
Crowdsourcing – korzyści dla zleceniodawców i realizatorów zadań
Opisywaną dziedzinę przedstawię na przykładzie firmy EY Crowdsourcing – wcześniej MillionYou. Platforma Millionyou.pl została zaprojektowana z myślą o angażowaniu społeczności w rozwiązywanie problemów świata biznesu.
Uczestnik biorący udział w wyzwaniu na platformie zna konkretną wartość, jaką przyniesie mu zaangażowanie się w projekt. Dla studentów wartością jest:
- możliwość zdobycia doświadczenia,
- szansa na sprawdzenie swoich umiejętności przy rozwiązywaniu realnych problemów,
- uczestnictwo w warsztatach z zakresu innowacyjnego myślenia,
- wynagrodzenie finansowe.
Osoby realizujące zadania kreatywne mogą osiągnąć nieco inne korzyści. Są nimi:
- możliwość wzbogacenia portfolio,
- prestiż,
- atrakcyjne nagrody finansowe.
Co zyskują firmy decydujące się na zastosowanie crowdsourcingu?
- Otrzymują świeże, autentyczne treści oraz kreacje
- Zyskują cenne opinie
- Wsłuchują się w nadchodzące trendy dyktowane przez ich konsumentów
- Wzmacniają swój wizerunek
- Zyskują nowych ambasadorów swoich produktów
Przykłady akcji społecznych zrealizowanych na platformie crowdsourcingowej
W crowdsourcingowych projektach prospołecznych motywacją do działania uczestników jest chęć niesienia pomocy innym. Przykładem udanej akcji tego rodzaju jest zrealizowana w 2013 roku „Operacja sufit”. Projekt prowadzony na platformie MillionYou we współpracy z producentem farb AkzoNobel miał zaangażować artystów z całej Polski w zaprojektowanie ciekawych motywów graficznych na sufitach sal pooperacyjnych Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.
Grafika zachęcająca do udziału w akcji; źr. AkzoNobel
Kolorowe malunki o pogodnej tematyce zmniejszają poczucie strachu i stresu, jaki często odczuwają dzieci podczas pobytu w szpitalu. Chęć współpracy zgłosiło ponad 560 osób. Spośród nadesłanych prac wybrano dwanaście i według tych projektów odmalowano szpitalne sufity.
Aktualną akcją społeczną współorganizowaną przez EY Crowdsourcing jest „Paczka Pomysłów” prowadzona we współpracy ze Stowarzyszeniem Wiosna. Projekt kierowany jest zwłaszcza do specjalistów marketingu i HR. Wyzwanie polega bowiem na opracowaniu koncepcji działań, które pozwolą słynnej Szlachetnej Paczce wspomóc jeszcze więcej potrzebujących niż dotąd.
Pomysłami można dzielić się na platformie MillionYou: millionyou.pl/szlachetna-paczka.
Dla praktyków marketingu i human resources udział w akcji może być potrójnie wartościowy. Satysfakcja z zaangażowania się w działania o wyższym celu społecznym jest oczywista. W dodatku można realnie sprawdzić, jak działa crowdsourcing i czy jest godną uwagi metodą zbierania różnego rodzaju pomysłów. Trzecią korzyść stanowi możliwość poszerzenia kompetencji zawodowych w ramach szkoleń w EY Academy of Business.
Marketing przy Kawie jest partnerem wyzwania Marketingowa Paczka Pomysłów (zobacz szczegóły).