Content marketing, czyli sztuka angażowania do zakupuContent marketing, czyli sztuka angażowania do zakupuContent marketing, czyli sztuka angażowania do zakupuContent marketing, czyli sztuka angażowania do zakupu
Zapewniaj ciekawe, przydatne informacje dobrze widoczne online. W tym cała sztuka (fot. Pixabay)

Content marketing, czyli sztuka angażowania do zakupu

Content marketing, czyli sztuka angażowania do zakupu
Maciej Hoffmann

Maciej Hoffmann

-

kierownik studiów podyplomowych E-marketing w praktyce, realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego

Maciej Hoffmann

Maciej Hoffmann

kierownik studiów podyplomowych E-marketing w praktyce, realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego

Manager z 19-letnim doświadczeniem w marketingu i sprzedaży oraz ponad 14-letnim w pozyskiwaniu klientów i rozwoju biznesu. Na rynkach polskim i zagranicznych (USA, Kanada, Słowenia, Czechy, Wegry, Rumunia) zrealizował ponad 150 projektów, zwłaszcza z obszarów e-commerce, performance, social media oraz lead generation. Członek międzynarodowej organizacji Direct Marketing Association, były szef grupy e-commerce IAB, uczestnik wielu seminariów i konferencji. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, posiada dyplom międzynarodowy MBA.

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
W 2021 roku kanały internetowe otrzymały dodatkowy impuls do rozwoju. Ostatni czas zmienił nawyki konsumentów. Dlatego dziś kluczowe jest zrozumienie aktualnych trendów w branży marketingowej. Ważna jest umiejętność zidentyfikowania obszarów, dzięki którym można poprawić działania promocyjne. Pracujesz nad stworzeniem strategii content marketingowej? Masz ją, ale chcesz, by była bardziej efektywna? Poniższy artykuł może ci pomóc w osiągnięciu tych celów.

Zgodnie ze statystykami SemRush 84% z zapytanych agencji marketingowych oraz firm zajmujących się sprzedażą B2C zbudowało strategię content marketingową dla swoich działań. Z kolei według Optinmonster.com już 82% marketingowców traktuje content marketing, czyli marketing treści, jako kluczowy element swoich strategii.

Content marketing to nowoczesny sposób komunikacji z odbiorcami, pozbawiony agresywnego przekazu, nieużywający technik sprzedażowych. Nie zachwala produktu bądź usługi, lecz skupia się na dostarczaniu konsumentowi wartościowych informacji, by poszerzyć jego wiedzę i zbudować z nim relację. Content marketing dotyczy zarówno tekstów, zdjęć, wideo, jak i prezentacji czy audiobooków.

Skuteczne działania content marketingowe wiążą się oczywiście z wyznaczeniem odpowiedniej strategii

Koniecznie wykonaj więc następujące czynności:

  • Określ dokładnie swoją grupę docelową (target group). Zweryfikuj, czym interesują się twoi potencjalni klienci i jakie treści mogą być dla nich przydatne.
  • Sprawdź, jakie tematy są teraz na czasie (pomoże ci w tym Google Trends). Chodzi o to, aby zamieszczane przez ciebie treści były często wyszukiwane, a liczba użytkowników odwiedzających twoje strony rosła.
  • Przeprowadź badanie rynku pod kątem branży i konkurencji. Nie kopiuj treści, twórz nowe, a przynajmniej w odmienny sposób ujmuj tematy już opisane. Dzięki temu Google potraktuje takie materiały jako wartościowe.
  • Określ miejsce na przygotowywane treści. To ważne, do jakiego miejsca docelowego zaprosisz swoich klientów (zapewne tam, gdzie będą mogli sfinalizować zakup). Równie istotne jest jednak określenie obszarów, w których będziesz umieszczać zdjęcia, filmy, instrukcje użytkowania itp. Oprócz przygotowywania wysokiej jakości treści na firmową witrynę twórz dodatkowe materiały na swoje platformy w serwisach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube czy inne).
  • Koncentruj się na najlepszym możliwym doświadczeniu odbiorcy. Używaj nowoczesnych form przekazu – wiadomo od dawna, że wideo generuje nawet 1200% więcej udostępnień niż tekst i obrazy razem (badania BrightCove).
  • Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie. Spraw, by materiały wywołały w użytkownikach zainteresowanie i pozytywne nastawienie. Motywuj do czytania zamiast przeładowywać strony obrazkami czy nadmiarem kolorów i różnorodnością czcionek.

Gdy już określisz strategię content marketingową, skoncentruj się na rozwoju treści

Co to oznacza w praktyce?

  • Buduj treści, które będą chętnie linkowane. Ładne zdjęcia, innowacyjne podejście prezentowane w tekstach, motywujące do działania wideo – taki content na pewno będzie stosunkowo chętnie udostępniany, a kręgi twoich potencjalnych klientów będą rosły.
  • Zadbaj o odpowiednią widoczność najistotniejszych treści. Takie materiały lokuj w miejscach na swojej stronie internetowej czy w mediach, w których od razu zostaną zauważone.
  • Używaj różnorodnych form: tekstu, zdjęć, obrazków, wykresów czy wideo.
  • Wyróżniaj ważne treści pisane. Używaj punktatorów, pogrubień, podkreśleń.
  • Buduj zaufanie. Powołuj się na wiarygodne źródła, zamieszczaj gwarancje czy certyfikaty i odpowiadaj na ewentualne wątpliwości użytkowników.
  • Wykorzystuj uzyskane od konsumentów rekomendacje i opinie. Proś o nie po każdym zakupie, stosuj oceny produktów (np. gwiazdki czy skalę).
  • Zapoznaj się z pojęciami: real-life stories, success stories, testimonials. To prawdziwe historie i opinie prawdziwych użytkowników twoich produktów. Dzięki nim potencjalni klienci mogą się utożsamić z tym, co przeżywały osoby kupujące twoje produkty i ich używające. Poznają w ten sposób zalety produktów i dowiedzą się, jakiego efektu mogą się spodziewać.
  • Nawet jeśli twój produkt nie jest wyjątkowo interesujący, historia, którą wokół niego zbudujesz, powinna być niezwykła. Według zasad storytellingu opowiadane historie powinny odpowiadać stylowi życia potencjalnych klientów, dostarczając im treści dopasowanych do ich preferencji.
  • Rozwijaj treści tak, by były wysoko pozycjonowane przez Google. SEO jest ważne, buduj więc odpowiednie long tail keywords (pomogą ci w tym narzędzia takie jak SEMrush czy Wordtracker), porównując je z konkurencją. To właśnie na budowaniu niszowych, rozbudowanych słów kluczowych specyficznych dla konkretnego sektora możesz zyskać. Stosuj również nagłówki (headery) i inne zalecane przez Google formy tekstowe.

Tworzysz już content zgodnie z określoną strategią? Zacznij go promować

Umieszczaj przyciski kierujące i udostępniające treści. Zwróć szczególną uwagę na social media, które obecnie oferują wiele możliwości skutecznej reklamy. Skorzystaj także z e-mailingu, stwórz blog, umieszczaj treści i promuj je na YouTube czy w Google Ads. Buduj społeczność wokół swoich produktów i usług.

Testuj, analizuj i optymalizuj nieustannie przygotowywane treści, jak też kanały i opcje promocyjne. Tylko dzięki temu osiągniesz najlepsze możliwe rezultaty.

***
Maciej Hoffmann jest kierownikiem studiów podyplomowych E-marketing w praktyce, realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Właśnie ruszyła rekrutacja na kolejną edycję studiów podyplomowych.