Akcje promocyjne – dlaczego ludzie biorą w nich udział?Akcje promocyjne – dlaczego ludzie biorą w nich udział?Akcje promocyjne – dlaczego ludzie biorą w nich udział?Akcje promocyjne – dlaczego ludzie biorą w nich udział?
Przedpłacone karty premiowe – praktyczną i uniwersalną alternatywą dla standardowych nagród rzeczowych (fot. Sodexo)

Akcje promocyjne – dlaczego ludzie biorą w nich udział?

Akcje promocyjne – dlaczego ludzie biorą w nich udział?
Justyna Klimuk

Justyna Klimuk

-

Incentive Product Portfolio Manager, Sodexo

Justyna Klimuk

Justyna Klimuk

Incentive Product Portfolio Manager
Sodexo

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
W sierpniu 2021 roku na zlecenie Sodexo zostało przeprowadzone badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie”. Jego wyniki pokazują, że różnego typu akcje promocyjne, np. takie jak konkursy, loterie oraz programy lojalnościowe cieszą się rosnącą popularnością wśród konsumentów, przez co stają się swego rodzaju standardem. To korzystne rozwiązanie także z punktu widzenia organizatorów, ponieważ stanowi ono dla nich długoterminową inwestycję. W czym tkwi fenomen tego rodzaju działań marketingowych? Jakie oczekiwania mają uczestnicy wobec akcji promocyjnych, w które decydują się zaangażować?

Kim są uczestnicy akcji promocyjnych?

Podstawowy wniosek ze wskazanego badania jest taki, że jesteśmy fanami akcji promocyjnych i bardzo chętnie bierzemy w nich udział. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zdecydowało się na to aż 7 na 10 Polaków. Co ciekawe, okazuje się, że w każdej grupie wiekowej są jednostki angażujące się w tego typu przedsięwzięcia. Najczęściej są to osoby do 40. roku życia (około 80%). Nieco rzadziej na udział w takich akcjach decydują się ankietowani powyżej 60. roku życia (około 60%). Duże znaczenie w tym kontekście może mieć fakt, że znaczna część konkursów i loterii jest obecnie przeprowadzanych w Internecie, co niekiedy stanowi dla seniorów sporą przeszkodę.

Jakie czynniki stanowią motywację do wzięcia udziału w akcji promocyjnej?

Jest wiele źródeł motywacji warunkujących przystąpienie do akcji o charakterze promocyjnym. Jednak najsilniejszym czynnikiem staje się szansa zdobycia nagrody (takiej odpowiedzi udzieliło 63,4% respondentów). Na drugim miejscu znajduje się możliwość oszczędzenia i poprawienia swojej sytuacji finansowej (wskazuje na to 58% ankietowanych). Ponadto uczestnictwo w tych działaniach marketingowych to dla niektórych Polaków coś na kształt hobby, niebanalnego urozmaicenia szarej codzienności, czy rozrywki dostarczającej sporo dobrej zabawy oraz wielu emocji.

Oczekiwania uczestników wobec akcji promocyjnych – poznaj je

Akcje promocyjne mogą przyjmować różną postać. Najczęściej są to programy lojalnościowe (angażuje się w nie niemal 70% respondentów), loterie (około 65% zaangażowanych osób) oraz promocje z gratisami (wzięło w nich udział 57,9% ankietowanych). Badanie pokazuje, że samo miejsce akcji nie ma aż tak dużego znaczenia dla konsumentów. Organizatorzy mogą więc w zależności od potrzeb działać zarówno online, jak i w formie stacjonarnej.

Jakiego typu nagrody cieszą się największym uznaniem?

Co w największym stopniu przyciąga uwagę potencjalnych uczestników akcji promocyjnych? Jaka zachęta odgrywa najbardziej istotną rolę w przypadku osób, które rozważają zaangażowanie się w tego typu przedsięwzięcia? Receptą na powodzenie konkursów, promocji, loterii lub programów lojalnościowych są wzbudzające ciekawość nagrody, które można dzięki nim zdobyć. Jednak, aby czynnik motywujący w postaci konkretnego bonusu rzeczywiście spełniał swoją funkcję, musi być właściwie dobrany. Należy zwracać uwagę na obiektywną atrakcyjność nagrody, jej wartość, formę, dopasowanie do okoliczności oraz dostosowanie do potrzeb i preferencji odbiorców.

Wyniki wspomnianego wcześniej badania wskazują, że konsumentów najbardziej cieszy wygrana przyjmująca postać gratyfikacji pieniężnej – szczególnie jeśli jest ona przekazywana w nowoczesnej formie, stanowiącej alternatywę dla gotówki, np. jako eVoucher czy też karta przedpłacona. Takiej odpowiedzi udzieliło ponad 70% ankietowanych. Z kolei tylko dla połowy respondentów zachęcające są nagrody rzeczowe – sprzęt elektroniczny, czy hulajnogi. Najmniejszym zainteresowaniem wśród uczestników akcji promocyjnych cieszą się rabaty, produkty własne konkretnych producentów, wycieczki oraz pobyty w spa.

Akcje promocyjne – dlaczego ludzie biorą w nich udział?

Widać więc, że najbardziej pożądane są nagrody, które mogą stać się sporym wsparciem dla domowego budżetu, a jednocześnie sposób ich realizacji cechuje się dużą swobodą (osoba wyróżniona ma możliwość decydowania o czasie i konkretnej metodzie wykorzystania otrzymanej gratyfikacji).

Popularność akcji promocyjnych – podsumowanie

Zróżnicowane mechanizmy promocyjne stanowią istotną część strategii marketingowych realizowanych przez poszczególne marki. Jeśli ich wykorzystanie zostanie odpowiednio zaplanowane i zorganizowane, może nieść z sobą konkretną wartość biznesową, a tym samym doprowadzić do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Należy jednak pamiętać, że bez wątpienia kluczem do sukcesu akcji promocyjnej są odpowiednie nagrody, atrakcyjne z perspektywy jej uczestników. To główny czynnik motywujący, do którego organizatorzy takiego przedsięwzięcia muszą przywiązywać największą uwagę.