Kim są uczestnicy akcji promocyjnych?
Podstawowy wniosek ze wskazanego badania jest taki, że jesteśmy fanami akcji promocyjnych i bardzo chętnie bierzemy w nich udział. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zdecydowało się na to aż 7 na 10 Polaków. Co ciekawe, okazuje się, że w każdej grupie wiekowej są jednostki angażujące się w tego typu przedsięwzięcia. Najczęściej są to osoby do 40. roku życia (około 80%). Nieco rzadziej na udział w takich akcjach decydują się ankietowani powyżej 60. roku życia (około 60%). Duże znaczenie w tym kontekście może mieć fakt, że znaczna część konkursów i loterii jest obecnie przeprowadzanych w Internecie, co niekiedy stanowi dla seniorów sporą przeszkodę.
Jakie czynniki stanowią motywację do wzięcia udziału w akcji promocyjnej?
Jest wiele źródeł motywacji warunkujących przystąpienie do akcji o charakterze promocyjnym. Jednak najsilniejszym czynnikiem staje się szansa zdobycia nagrody (takiej odpowiedzi udzieliło 63,4% respondentów). Na drugim miejscu znajduje się możliwość oszczędzenia i poprawienia swojej sytuacji finansowej (wskazuje na to 58% ankietowanych). Ponadto uczestnictwo w tych działaniach marketingowych to dla niektórych Polaków coś na kształt hobby, niebanalnego urozmaicenia szarej codzienności, czy rozrywki dostarczającej sporo dobrej zabawy oraz wielu emocji.
Oczekiwania uczestników wobec akcji promocyjnych – poznaj je
Akcje promocyjne mogą przyjmować różną postać. Najczęściej są to programy lojalnościowe (angażuje się w nie niemal 70% respondentów), loterie (około 65% zaangażowanych osób) oraz promocje z gratisami (wzięło w nich udział 57,9% ankietowanych). Badanie pokazuje, że samo miejsce akcji nie ma aż tak dużego znaczenia dla konsumentów. Organizatorzy mogą więc w zależności od potrzeb działać zarówno online, jak i w formie stacjonarnej.
Jakiego typu nagrody cieszą się największym uznaniem?
Co w największym stopniu przyciąga uwagę potencjalnych uczestników akcji promocyjnych? Jaka zachęta odgrywa najbardziej istotną rolę w przypadku osób, które rozważają zaangażowanie się w tego typu przedsięwzięcia? Receptą na powodzenie konkursów, promocji, loterii lub programów lojalnościowych są wzbudzające ciekawość nagrody, które można dzięki nim zdobyć. Jednak, aby czynnik motywujący w postaci konkretnego bonusu rzeczywiście spełniał swoją funkcję, musi być właściwie dobrany. Należy zwracać uwagę na obiektywną atrakcyjność nagrody, jej wartość, formę, dopasowanie do okoliczności oraz dostosowanie do potrzeb i preferencji odbiorców.
Wyniki wspomnianego wcześniej badania wskazują, że konsumentów najbardziej cieszy wygrana przyjmująca postać gratyfikacji pieniężnej – szczególnie jeśli jest ona przekazywana w nowoczesnej formie, stanowiącej alternatywę dla gotówki, np. jako eVoucher czy też karta przedpłacona. Takiej odpowiedzi udzieliło ponad 70% ankietowanych. Z kolei tylko dla połowy respondentów zachęcające są nagrody rzeczowe – sprzęt elektroniczny, czy hulajnogi. Najmniejszym zainteresowaniem wśród uczestników akcji promocyjnych cieszą się rabaty, produkty własne konkretnych producentów, wycieczki oraz pobyty w spa.
Widać więc, że najbardziej pożądane są nagrody, które mogą stać się sporym wsparciem dla domowego budżetu, a jednocześnie sposób ich realizacji cechuje się dużą swobodą (osoba wyróżniona ma możliwość decydowania o czasie i konkretnej metodzie wykorzystania otrzymanej gratyfikacji).
Popularność akcji promocyjnych – podsumowanie
Zróżnicowane mechanizmy promocyjne stanowią istotną część strategii marketingowych realizowanych przez poszczególne marki. Jeśli ich wykorzystanie zostanie odpowiednio zaplanowane i zorganizowane, może nieść z sobą konkretną wartość biznesową, a tym samym doprowadzić do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Należy jednak pamiętać, że bez wątpienia kluczem do sukcesu akcji promocyjnej są odpowiednie nagrody, atrakcyjne z perspektywy jej uczestników. To główny czynnik motywujący, do którego organizatorzy takiego przedsięwzięcia muszą przywiązywać największą uwagę.