7 trendów w druku i projektowaniu wizualnym na 2020 rok7 trendów w druku i projektowaniu wizualnym na 2020 rok7 trendów w druku i projektowaniu wizualnym na 2020 rok7 trendów w druku i projektowaniu wizualnym na 2020 rok
Co nas czeka w 2020 (fot. Chroma.pl)

7 trendów w druku i projektowaniu wizualnym na 2020 rok

7 trendów w druku i projektowaniu wizualnym na 2020 rok
Redakcja

Redakcja

-

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Papier w cyfrowej erze nie umiera. Druk ma się dobrze, a wraz z nim projektowanie wizualne. Jakie trendy w tych obszarach warto brać pod uwagę? Prezentujemy najważniejsze z nich, pojawiające się w licznych wypowiedziach i źródłach.

Powiedzieć, że w usługach poligraficznych i projektowaniu wizualnym rządzić będzie klientocentryczność, elastyczność i łatwa dostępność usług zapewniających w pełni profesjonalny efekt – to powiedzieć bardzo mało. W grę wchodzi obszerna dziedzina, dla której wcale nie tak łatwo snuć prognozy. Ale z całą pewnością można wyodrębnić 7 trendów w druku i projektach graficznych, które stanowią zrąb tego tematu.

Kolor roku według Pantone

Pantone 7 trendow w druku

Klasyczny niebieski kolorem 2020 r. Pantone

Pantone Color Institute od dwudziestu lat pod koniec roku publikuje propozycję koloru na rok następny. Wybór wynika z pracy trendspotterów, którzy śledzą różne obszary ludzkiej aktywności – od mody, przez design, filmy, teledyski, po szeroko rozumianą popkulturę. Na tej podstawie instytut wyznacza kolor, który ma najlepiej oddawać „ducha epoki” – a przynajmniej ducha nadchodzących dwunastu miesięcy.

W roku 2020 kolorem najbardziej na czasie będzie klasyczny niebieski – Classic Blue, w palecie Pantone oznaczony symbolem 19-4052 TCX. Jak można przeczytać w opisie przygotowanym przez Pantone Color Institute, jest to kolor ponadczasowy, spokojny, jak niebo o zmierzchu, jak tradycyjny dżins. Skłania do myślenia, ale podkreśla też stabilność i zaufanie. Sprzyja koncentracji oraz skłania do refleksji.

Wybór koloru ma znamiona samospełniającej się przepowiedni. Werdykt instytutu jest bowiem zawsze szeroko komentowany w mediach, także tych zajmujących się projektowaniem graficznym. W jakiś sposób zobowiązuje więc branżę. Designerzy, graficy, projektanci (m.in. sprzętu elektronicznego) biorą pod uwagę wybór Pantone, rozumiejąc, że nie warto go ignorować.

Classic Blue i jego odcienie

7 trendów w druku
Na potrzeby grafików internetowych i tych zajmujących się drukiem Pantone podaje również przybliżone odpowiedniki Classic Blue w różnych schematach kolorystycznych.

  • RGB 15 76 129
  • HEX/HTML #0F4C81
  • CMYK 100 76 25 0

Oczywiście nie jest to taki sam odcień, lecz i sam kolor podany przez Pantone może się różnić w zależności od nośnika. Jest to szczególnie ważne w druku, gdzie trzeba brać pod uwagę wiele zmiennych, które mogą wpływać na kolor podczas drukowania.

W serwisie Chroma Stock można znaleźć przykłady grafik z błękitem jako dominującym elementem.

Automatyzacja, AI i big data w druku

7 trendów w druku

Coraz więcej branż podlega ucyfrowieniu i automatyzacji. Nie inaczej jest z drukiem. Ten od dawna jest w forpoczcie zmian, zarówno jeśli chodzi o technologię, jak i zarządzanie nią. Digital publishing wyparł już na dobre tradycyjne projektowanie. Zdecydowały o tym elastyczność oraz ogromne możliwości edycji. Teraz automatyzowane są kolejne procesy – te znajdujące się bliżej finału, czyli chwili, w której zamówienie trafia do klienta.

Od zarządzania dostawami i drukiem po komunikację z klientem

Im te procesy są spójniejsze i bardziej zautomatyzowane, tym większa przewaga firmy na rynku. Drukarnie internetowe wypierają te, które preferują jeszcze kontakt wieloma kanałami, wymagają przesyłania projektów e-mailem czy na serwer FTP. Wszystko zmierza do jednego miejsca i jednego, przejrzystego kanału.

Wygrywają te firmy, które potrafią:

  • na zewnątrz stworzyć przyjazny interfejs do zarządzania doświadczeniem klienta (front end),
  • wewnątrz utrzymywać kontrolę nad efektywnością organizacji procesów (back end) oraz komunikacją z klientem (martech).

Liczą się też możliwości analityczne. Uzyskuje się je dzięki przeniesieniu interakcji z klientami na platformę cyfrową. Drugim istotnym czynnikiem jest wsparcie procesów produkcyjnych przez profesjonalne systemy zarządzania produkcją.

Uzyskane tymi drogami dane stanowią doskonały materiał do analiz big data, wykorzystujących systemy sztucznej inteligencji. W tym właśnie należy upatrywać przyszłej przewagi biznesowej w produkcji materiałów drukowanych. Przewaga ta przełoży się oczywiście na atrakcyjniejszą ofertę dla klienta ostatecznego.

Customer experience – ma być wygodnie i na żądanie

7 trendów w druku

Wygrają ci, którzy skupią się na kliencie. Klientocentryczność to jeden z buzzwordów ostatnich lat. Jest często powtarzany, ale warto wziąć jego sens pod uwagę i projektować usługi tak, by to klient kierował organizacją firmy, nie odwrotnie. W dobie hiperkonkurencji ważne jest i to, na ile firma jest w stanie zaangażować konsumenta, uczynić go swoim zwolennikiem, by nie powiedzieć – ambasadorem.

Zaspokajanie potrzeb klienta jest podwaliną sukcesu. Obecnie pożąda on prostoty i jasnych opcji do wyboru, także w dziedzinie usług profesjonalnych, do których należy m.in. druk cyfrowy.

Klient chce, by jego problemy zostały rozwiązane szybko, niedrogo i na wysokim poziomie. Powinien znać możliwości konfiguracji zamawianego produktu, rozumieć, jakie efekty uzyska, stosując różne rodzaje papierów czy uszlachetnień. Co więcej, powinien wiedzieć, jakie zamawiane przez niego materiały najlepiej podziałają na jego klientów.

Dlatego stawianie na user experience to absolutna podstawa. Poza tym liczy się poradnictwo i tworzenie materiałów, które będą pomocne w codziennej pracy klienta.

Drukarnia internetowa tworzy wokół siebie platformę komunikacyjną

Dzięki niej może zaspokoić powyższe potrzeby, a przy tym sprawić, że decyzję o druku określonych materiałów od ich produkcji dzieli tylko jeden prosty krok. Dostęp online do platformy z konfiguratorem znakomicie ułatwia składanie i procesowanie zamówień.

Trzeba pamiętać też o tym, że w dzisiejszym zabieganym świecie cennym, bo traconym bezpowrotnie zasobem jest czas. Klienci przyzwyczaili się do błyskawicznego odpowiadania na ich zapytania. Oczekują równie szybkiej, bezbłędnej komunikacji z firmą oraz błyskawicznej dostawy.

Przyzwyczajeni do pracy w internecie, z niego przekładają wzory do interakcji biznesowych. W związku z tym najlepszą drogą do ich pozyskania i utrzymania jest zapewnienie im wygodnego, spójnego kanału komunikacji. Drukarnie internetowe mają tu przewagę, ponieważ korzystają z wzorów sprawdzonych w innych branżach, które korzystają z e-commerce.

Unikanie rozbijania komunikacji na pośredniczące narzędzia w rodzaju e-maili i telefonów pozwala na optymalizację wszystkich procesów. Przede wszystkim zaś skraca czas transakcji i dostawy.

Personalizacja i bezpieczeństwo danych

7 trendów w druku

Również w druku zaznaczy się trend personalizacji – może nie na poziomie konkretnego odbiorcy, ale bardzo małych ich grup. Krótkie serie materiałów dopasowanych do wąskiego grona odbiorców to sposób na wyróżnienie tych konsumentów i pokazanie, jak firma o nich dba.

W przygotowaniu tak mocno spersonalizowanych materiałów sprawdzają się elastyczni providerzy druku cyfrowego – drukarnie internetowe. To w nich można składać zamówienia już na bardzo małe nakłady, realizowane na profesjonalnych cyfrowych maszynach drukarskich. W takich warunkach można uzyskać wysoką jakość wydruków, podkreślającą wyjątkowość oferty.

Customer relationship management w dobie personalizacji

Jest jeszcze inny sposób, w jaki personalizacja dotyka branżę poligraficzną. Aby właściwie zarządzać relacjami z klientami, trzeba mieć:

  • dużą wiedzę o nich,
  • uprzednio przygotowane wzory komunikacji.

Także i pod tym względem uprzywilejowane są drukarnie internetowe. Gromadzą one dane na jednej platformie i integrują je z platformami generowania leadów czy podtrzymywania relacji.

Takie podmioty już teraz troszczą się o kolejną istotną kwestię, podnoszoną przez wielu ekspertów – cyberbezpieczeństwo. Bezpieczeństwo przechowywania informacji będzie coraz bardziej ważkie przy wyborze dostawcy usług. Wielka w tym rola narzędzi i technologii, które pozwalają uniknąć sytuacji takich jak wyciek danych poufnych albo osobistych.

Dla drukarni internetowych, które jak każdy poważny gracz e-commerce zarządzają informacjami o klientach, historią ich relacji z firmą czy innymi danymi gromadzonymi z wielu źródeł, wszystkie te sprawy są oczywiste.

Ekologia, zrównoważony rozwój i starość

7 trendów w druku

Ekologia, ochrona klimatu i zrównoważony rozwój to również tematy, które będą przewijać się w komunikacji coraz częściej. Dotyczy to procesów produkcyjnych, wykorzystywanych materiałów, wartości marki.

W druku przejawiać się to będzie:

  • wyborem udokumentowanych rozwiązań sprzyjających środowisku,
  • oferowanymi rodzajami papieru,
  • tym, w jaki sposób projektowana będzie komunikacja wizualna.

Dojrzałość – kluczowy temat społeczny

7 trendów w druku

W związku z nim firma Adobe wieszczy nadejście trendu All Ages Welcome. Przytacza dane Światowej Organizacji Zdrowia mówiące o tym, że pierwszy raz w historii badań liczba mieszkańców Ziemi powyżej 60. roku życia przekroczy liczbę dzieci mających mniej niż 5 lat.

Tyle że dzisiejsi seniorzy nie są zniedołężniałymi staruszkami wymagającymi ciągłej opieki. To grupa aktywnych konsumentów, którzy w jesieni życia szukają spełnienia i nowych doświadczeń. Mają na to środki, co już kieruje ku nim uwagę najważniejszych branż: motoryzacyjnej, finansowej, ale też turystycznej, zdrowotnej czy sportowej.

Tych dojrzałych konsumentów należy koniecznie uwzględnić w projektowaniu usług i komunikacji. Mają oni jeszcze wiele sposobów na wydawanie pieniędzy, natomiast stanowczo mniej czasu na realizację wszystkiego, co sobie wymarzyli.

W projektowaniu materiałów graficznych zgodnych z trendem All Ages Welcome z pewnością pomoże odpowiedni dobór zdjęć i grafik do druku. Można je znaleźć np. pod adresem stock.chroma.pl.

Zrób to sam – DIY na czasie także w druku

7 trendów w druku

W świecie powszechnej automatyzacji i projektów spod tabletu graficznego szczególnej wartości nabiera praca rąk ludzkich. Nie na darmo design kojarzy się nam z produktami (i projektami) z wyższej półki, dostępnymi dla koneserów. Masowe projektowanie nie może liczyć na taką atencję.

Materiały graficzne można przygotować tradycyjnymi metodami i dopiero po tym zdigitalizować

To doda im prestiżu i elegancji. Może to być projekt kalendarza, do którego prace przygotuje lokalny (gdy w grę wchodzi rynek o takiej właśnie skali) lub szeroko znany (jeśli projekt ma zyskać szerokie publicity) grafik czy fotograf. Wyjątkowość jest w cenie – spójrzmy na kalendarz firmy Pirelli czy polski projekt producenta trumien, firmy Lindner.

Pracownicy, współpracownicy, a nawet klienci mogą trafić do materiałów reklamowych. W dziedzinie kalendarzy można tu wymienić firmy Rossmann czy Media Markt. Z ostatnich przykładów godny uwagi jest zaś Złoty Kalendarz 2020 agencji GoldenSubmarine. Każdy miesiąc opatrzony jest w nim ilustracją przygotowaną przez innego grafika pracującego w agencji.

Adobe Stock we wzbogaconej w tym roku liście trendów w designie wymienia Handmade Humanism. Chodzi tu właśnie o pokazanie dzieł rąk ludzkich w projektach.

Przykłady można znaleźć na stronie stock.chroma.pl.

Warto wspomnieć pozostałe trendy, które zdaniem Adobe będą obecne w projektowaniu w 2020 roku:

Od minimalizmu po uproszczony design

7 trendów w druku

Druk potrzebny jest i małym biznesom, i wielkim korporacjom. Nie każdy może jednak pozwolić sobie na doskonałego grafika – czasem firma nie ma żadnego. Może korzystnie będzie więc postawić na trend minimalizmu. Trwa on już kilka lat i pozwala na tworzenie eleganckich projektów przy minimum zaangażowanych środków. Minimalizm przełamuje barierę wynikającą z konieczności zaangażowania grafika o wysokich kompetencjach.

Konfiguratory i szablony pomocą w dobrze pojętym upraszczaniu

Firma będzie wyglądać dużo bardziej profesjonalnie, gdy porzuci bogactwo form i kolorów na rzecz prostoty wizualnej. W procesie takiego upraszczania, które bynajmniej nie jest zubażaniem (wszak less is more), pomagają szablony i konfiguratory.

To one pozwalają wybierać spośród dostępnych opcji takie, które umożliwią osiągnięcie pożądanego efektu. Dzięki różnorodnym opcjom do wyboru znika bariera, którą odczuwa się w obliczu konieczności przygotowania materiałów drukowanych przy braku głębszej znajomości tematu. W dobrze opracowanym konfiguratorze wszystko jest widoczne jak na dłoni.

Doskonale korespondują z tym trendy w designie na 2020 rok wymieniane przez Adobe. Zwłaszcza Handmade Humanism zakładający tworzenie projektów tak, by wyglądały jak zrobione ręcznie.

Ci zaś, którzy mniej ufają swoim zdolnościom, mogą zawsze argumentować, że również są na czasie. Wybrali po prostu trend wabi sabi, czyli zamierzonej niedoskonałości.

Artykuł powstał we współpracy z drukarnią internetową Chroma.pl.