10 nowych i nieoczywistych zastosowań monitoringu mediów10 nowych i nieoczywistych zastosowań monitoringu mediów10 nowych i nieoczywistych zastosowań monitoringu mediów10 nowych i nieoczywistych zastosowań monitoringu mediów
Do czego jeszcze zastosować znane narzędzie? (fot. tab2_dawa on Visualhunt / CC BY)

10 nowych i nieoczywistych zastosowań monitoringu mediów

10 nowych i nieoczywistych zastosowań monitoringu mediów

Robert Sadowski

-

digital marketing manager, Newspoint

Robert Sadowski

digital marketing manager, Newspoint

Magister matematyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu rynku kapitałowego i analizy finansowej oraz strategii marketingowej. Pracownik Instytutu Matematycznego PAN. W 2000 roku rozpoczął swoją przygodę e-biznesem. Od 2017 w Newspoint. Pasjonat e-marketingu, e-mailingu, SEO i SEM oraz autor wielu artykułów i raportów z tej tematyki.

Robert Stalmach

-

CEO, Newspoint

Robert Stalmach

CEO, Newspoint

Autor i współautor książek i artykułów z dziedziny zarządzania, ekonomii, mediów i nowych technologii. Wykładowca INE PAN. Uczestnik projektu badawczego na uniwersytecie w Augsburgu, a także programów executive na INSEAD i IFRA/eNews. Ekspert Komisji Europejskiej programu Horizon 2020.

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Monitoring mediów w dzisiejszych czasach to coś więcej niż tylko narzędzie dla działów PR. Sprawdzanie poczynań konkurencji to też tylko fragment jego możliwości. W erze big data i rozproszonej komunikacji nabiera on zupełnie nowego znaczenia i realnie wspiera cele biznesowe przedsiębiorstw. Oto 10 nowych obszarów, w których rola monitoringu mediów będzie rosła.

HR i employer branding

Znów zapanował rynek pracownika. Pracodawcy w większości branż muszą więc pilnie podążać za trendami HR i wyjątkowo dbać o swój wizerunek. Nie jest to jednak łatwe w świecie licznych serwisów internetowych, mediów społecznościowych i rozproszonych grup zainteresowań.

Dzięki monitoringowi mediów działy HR mogą łatwiej osiągać swoje cele. Zastosowań monitoringu jest całe mnóstwo. Pozwala on m.in.:

  • dowiedzieć się, jakie stanowiska są coraz częściej poszukiwane, jakie są wymagania i stawki, co firma powinna zaoferować kandydatom, aby przebić konkurencję i przyciągnąć tych najlepszych,
  • szybciej dotrzeć do kandydatów, którzy szukają pracy w tej akurat firmie,
  • na bieżąco optymalizować kampanię rekrutacyjną lub modyfikować parametry ogłoszeń o pracę,
  • poznać przyczyny odejść z firmy,
  • natychmiast reagować na wszelkie opinie wpływające na pogorszenie wizerunku pracodawcy.

Rozwój produktu

Opinie internautów dotyczące naszych produktów to w pewnym sensie darmowe badanie opinii. Szczere i autentyczne wypowiedzi znaczą bardzo dużo. Trzeba tylko do nich dotrzeć i wyciągnąć wnioski. Nikt lepiej nie podpowie nam, co zmienić, co poprawić i udoskonalić niż sami użytkownicy.

Na tej podstawie możemy podjąć decyzję o zmianie asortymentu, wprowadzeniu kolejnych modeli bądź dodaniu nowych funkcjonalności, aby w większym stopniu odpowiadać na bieżące potrzeby odbiorców. A wszystko to bez konieczności przygotowywania pytań ankietowych czy przeprowadzania wywiadów.

Ponadto monitoring pozwoli nam ocenić jakość komentarzy – czy więcej mamy pozytywnych, czy negatywnych ocen produktu. Taki wydźwięk porównywany miesiąc do miesiąca może być podstawą do dalszego rozwijania produktu lub do podjęcia decyzji o wycofaniu go z rynku. Warto także analizować trendy zagraniczne, zwykle adaptowane w Polsce z opóźnieniem. Monitoring trendów pomoże w decyzji, czy w dany produkt warto jeszcze inwestować.

Pozyskiwanie klienta

Nie dla wszystkich musi to być oczywiste, ale monitoring jest narzędziem, które może wspomagać sprzedaż – i to w znacznym stopniu. Dla każdej firmy jest to istotna dziedzina, dlatego warto dowiedzieć się, jak wykorzystywać monitoring mediów w codziennej pracy sprzedawcy.

Monitoring przydaje się na każdym etapie sprzedaży. Od planowania przed wdrożeniem danego produktu na rynek, przez pozyskiwanie klientów, aż do udoskonalania produktu.

Jak pozyskiwać klientów za pomocą monitoringu mediów? Warto dobrze zidentyfikować frazy, które związane są z dosłownymi zapytaniami o produkt czy branżę, np. prośby o rekomendację produktu, sklepu czy firmy usługowej. Umiejętne odpowiadanie na pytania, jakie mogą zadać internauci, to po prostu bycie blisko potencjalnych klientów. No i dobry sposób na prezentację swojej oferty.

A gdy sprzedaż dojdzie już do skutku, monitoring pomoże nam w mierzeniu skuteczności kampanii sprzedażowych i udoskonalaniu produktu. Podstawą jest jednak stałe pozostawanie w kontakcie z klientami. To dzięki nim uzyskamy informację zwrotną.

Content marketing

Content marketing powoli wchodzi do marketingowego mainstreamu. Wykorzystywany jest już nie tylko w kampaniach B2B, ale i coraz częściej B2C. Wraz z rosnącą popularnością następuje jego profesjonalizacja. Ta zaś wyraża się m.in. w pomiarach skuteczności kampanii. W tym zakresie monitoring mediów przydaje się do mierzenia parametrów ruchu, np.:

  • liczby leadów uzyskanych za pomocą materiału, kosztu jednego leada i wpływu na sprzedaż,
  • liczby pobrań promowanego materiału, programu bądź aplikacji,
  • czasu spędzonego przez użytkownika na studiowaniu danego materiału,
  • zaangażowania i interakcji w social media i pod artykułami.

Co więcej, monitoring mediów daje możliwość obserwowania zmian buzzu wokół marki w czasie. Jest to o tyle przydatne, że internauci nie zawsze wprost odnoszą się do materiału content marketingowego. Może on być jednak impulsem do opublikowania opinii na temat marki, zwiększyć jej rozpoznawalność lub liczbę zapytań o jej produkty w internecie.

Influencer marketing

Influencerzy tworzą obecnie trzy razy więcej angażujących komunikatów niż inne podmioty. Ręczne gromadzenie ogromnych ilości danych dziś już nie wystarcza. Żyjemy w erze big data. To w tych petabajtach fraz pojawiają się nasze i konkurencyjne marki. Problemem jest prawidłowa klasyfikacja, analiza i interpretacja tych danych.

Z pomocą przychodzą tutaj systemy monitoringu marki z panelem wyposażonym w narzędzia do pełnej analityki influencerów. Mierzenie ich działań to już nie tylko obserwacja liczby wpisów, komentarzy, polubień czy udostępnień. Nowoczesne panele monitoringu influencerów umożliwiają m.in. wyszukiwanie osób, które chętnie publikują teksty na badany temat.

Istnieje możliwość wyboru publikacji w zależności od ich zasięgu, ekwiwalentu reklamowego, wydźwięku lub płci autora. Dodatkowo prezentowane są statystyki dotyczące m.in. autorów największej liczby postów, autorów postów najbardziej lubianych, rozpowszechnianych lub komentowanych.

Dane z monitoringu pozwalają również na wyliczenie współczynników zaangażowania. Dzięki nim dowiemy się, który influencer okazał się bardziej efektywny od innych, która kampania okazała się sukcesem, a którą należałoby zmodyfikować.

SEO i wyszukiwanie keywords

Zdobywanie linków i ruchu z wyszukiwarek jest bardzo istotnym elementem rozwoju biznesu. Sam content to jednak za mało. Jeśli wszyscy dostarczą dobre, unikalne i poczytne treści, to wygra ten, kto pokona rywali w wyszukiwarkach.

Podstawą jest odnalezienie takich miejsc, w których nasz wpis może znaleźć dla siebie naturalne miejsce. Monitoring marki przychodzi tu z pomocą. Pozycjonowanie ułatwią codzienne alerty na:

  • wszelkie rankingi,
  • najlepsze narzędzia do…,
  • listy firm…,
  • polecane narzędzia do…,
  • spisy programów ułatwiających…,
  • nazwy związane z konkurencją.

Dzięki monitoringowi dość łatwo dostrzeżemy nasze słowa i frazy kluczowe pojawiające się w różnych kontekstach i różnych serwisach – zarówno w internecie, jak i innych mediach. Analiza takich wpisów rozszerzy natomiast gamę fraz o nowe, o których dotychczas nie myśleliśmy, a na które być może powinniśmy zacząć się pozycjonować.

Wirtualne biuro obsługi klienta

Obecnie coraz mniej konsumentów korzysta z tradycyjnych kanałów obsługi klienta, takich jak placówka czy infolinia. BOK-i przeniosły się gdzie indziej – do internetu. Klient częściej szuka dziś kontaktu z firmą poprzez jej stronę internetową lub profil w serwisie społecznościowym. Nie pozostaje nam więc nic innego, jak podążyć za nim do sieci.

Tyle że użytkownicy nie zawsze korzystają z oficjalnych kanałów obsługi klienta online. W razie wątpliwości i w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania chętnie radzą się innych internautów na forach czy w grupach dyskusyjnych. To znacząco utrudnia nam zadanie.

Stosunkowo łatwo jest znaleźć tego rodzaju zapytania i reagować na nie, gdy są umieszczone na firmowej stronie lub profilach. Ale już wszystko to, co dzieje się poza tą przestrzenią, jest z perspektywy jednego czy nawet kilku pracowników obsługi klienta niezwykle trudne do wyszukania. Tymczasem ważną rolę odgrywa tu czas.

Jak sobie z tym poradzić? Jak proces obsługi klienta może zyskać dzięki monitoringowi marki? Można to sprawdzić w poradniku firmy Newspoint „18 obszarów, w których wykorzystasz monitoring marki”.

Social CRM

Jak zbudować nowy, jeszcze doskonalszy profil klienta? Poprzez social CRM wspomagany rozwiązaniami big data. Klasyczny CRM (customer relationship management) to platforma ułatwiająca zarządzanie relacjami z klientem i maksymalizowanie zysków. Jest bazą kontaktów, wysłanych ofert, dokonanych transakcji i możliwości biznesowych.

Jak uzyskać social CRM? Przez dodanie do tego wszystkiego platform społecznościowych i wielu informacji o zainteresowaniach i preferencjach zakupowych, które udostępniają użytkownicy. Platformy monitoringu marki pozwalają na zebranie niemal wszystkich społecznościowych danych. Mogą to być:

  • imiona, nazwiska,
  • płeć, data urodzenia,
  • numery telefonów, adresy e-mail,
  • nazwy stanowisk,
  • adresy prowadzonych blogów, posiadane domeny,
  • nazwiska znajomych,
  • opinie na dany temat,
  • ulubione marki, stosunek do danych zagadnień,
  • ulubione miejsca wyjazdów turystycznych, uprawiane dyscypliny sportowe,
  • preferencje polityczne…

i cała gama innych przydatnych informacji.

Mając takie dane o użytkowniku, będziemy mogli przygotować doskonałe persony profili naszych potencjalnych klientów. Następny krok to idealne dopasowanie przekazu reklamowego i dotarcie z nim tylko do osób zainteresowanych właśnie tą ofertą i tym produktem. Kolejne możliwości dotyczą tworzenia jeszcze doskonalszych grup odbiorców podobnych do dotychczasowych klientów (look alike) oraz docierania do nich niższym kosztem.

Analiza sentymentu (wydźwięku)

Sama lista publikacji na temat marki nie jest czymś, na czym w dzisiejszych czasach można by w pełni polegać. Komunikacja, szczególnie ta związana z mediami społecznościowymi, forami czy influencerami, bywa tak rozdrobniona, że konieczna jest analiza sentymentu (wydźwięku) obserwowanych publikacji.

Analiza sentymentu służy ocenie nacechowania emocjonalnego materiałów z wszystkich typów mediów – wpisów, postów, wzmianek, wypowiedzi, artykułów, audycji, programów telewizyjnych – według przyjętej skali. Podstawowa skala oceny jest trójstopniowa. Oceniane materiały dzielimy na pozytywne, neutralne i negatywne. Spotyka się też dokładniejsze, np. pięciostopniowe skale. Te dodatkowo uwzględniają materiały o bardzo negatywnym i bardzo pozytywnym nacechowaniu.

Jak można przeprowadzać analizę sentymentu? Automatycznie, na podstawie algorytmów komputerowych, lub ręcznie, bazując na doświadczeniu analityka. Tego rodzaju analiza połączona z monitoringiem marki umożliwia:

  • płynne reagowanie na negatywne wypowiedzi,
  • przeciwdziałanie kryzysom komunikacyjnym,
  • mierzenie wpływu opinii danych osób na postrzeganie marki,
  • porównywanie swoich działań z działaniami konkurencji,
  • mierzenie efektywności kampanii.

Audyt jakości

Audyt jakości i wartości komunikacji marki pozwoli nam ocenić aktywności, które podejmujemy w wielu kanałach. Będziemy mogli zweryfikować, czy założenia naszej komunikacji są zbieżne ze stanem rzeczywistym.

W trakcie audytu określimy tematykę, jaka jest poruszana w kontekście naszej marki. Ustalimy też, jaki jest odbiór naszej marki (wydźwięk), a także jakie media oraz jacy dziennikarze i influencerzy najczęściej o nas wspominają. Kolejne możliwości prawidłowo przygotowanego audytu to sprawdzenie, które komunikaty miały największy zasięg, wartość, liczbę polubień, komentarzy, wyświetleń czy rozpowszechnień.

Narzędzia do monitoringu marki bardzo ułatwią przeprowadzenie takiego audytu. Dostęp do wszystkich materiałów z różnych kanałów otrzymujemy w jednym panelu, co znacząco ułatwia analizę danych.

Więcej nietypowych zastosowań monitoringu marki można poznać w poradniku firmy Newspoint: „18 obszarów, w których wykorzystasz monitoring marki”. Opracowanie można pobrać za darmo po pozostawieniu adresu e-mail.